Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked.

Kampen om det kinesiske bilmarkedet, verdens største, har sannsynligvis aldri vært blodigere. Og det er kineserne som vinner.

De – altså kineserne – har ikke bare tatt ledelsen innen elbiler. Nå truer de også områdene der europeiske merkevarer tradisjonelt har vært sterke.

En av dem som ser mest dystert på fremtiden er Stellantis' Asia-manager, Maxime Picat. Han er mer enn bekymret over den nåværende utviklingen.

Picat er sjokkert over hvor raskt kinesiske produsenter har vunnet markedsandeler. Han sa dette på Financial Times ' konferanse om bilens fremtid.

Kinesiske merker dominerer allerede salget av elbiler og større bilmodeller, mener han.

Nå er de også utfordrende i C-segmentet. Dette gjelder mellomstore bensinbiler. Det har lenge vært en bastion for vestlige bilmerker.

– Det er alt vi har igjen i Kina. Og det vil ikke vare, sa Picat.

Endringen er tydelig synlig i salgsstatistikken. Ved begynnelsen av 2020 hadde utenlandske merker 64 prosent av det kinesiske bilmarkedet. I dag har den andelen sunket til 32 prosent. Det viser hvor raskt markedet har endret seg.

Kinesisk fremrykk og europeiske reaksjoner

For eksempel har det kinesiske merket BYD allerede gått forbi Volkswagen. BYD er dermed det mestselgende bilmerket i Kina. Dette er et betydelig skifte i det store markedet.

Flere vestlige bilselskaper har reagert på utviklingen. Noen, inkludert Stellantis selv, har valgt å trappe ned eller trekke seg ut av Kina. Årsakene er fallende salgstall og stadig hardere priskonkurranse.

Andre bilprodusenter velger en annen vei. Volkswagen og Toyota har for eksempel besluttet å investere enda mer massivt i Kina. De fokuserer på å tilpasse seg det lokale markedet.

Volkswagen har investert ytterligere omtrent 18,65 milliarder danske kroner i et forsøk på å beholde de kinesiske pengene.

Gruppen jobber nå under mottoet «I Kina for Kina». Dette betyr at modeller er utviklet spesielt for kinesiske forbrukeres behov og preferanser.

For å understreke sin lojalitet til Kina har Volkswagen også brutt europeiske regelverk.

Tyskere er skeptiske til EUs forsøk på å innføre tollsatser på kinesiske elbiler importert til Europa.

Strategiske valg og en usikker fremtid

Stellantis har valgt en annen strategi enn Volkswagen. Etter å ha avviklet sin egen direkte virksomhet i Kina, har Stellantis nylig kjøpt opp aksjer i andre bilmerker.

Konsernet har kjøpt opp 20 prosent av den kinesiske elbilprodusenten Leapmotor for et beløp tilsvarende omtrent 11,19 milliarder danske kroner.

Formålet med investeringen er å delta i veksten i det kinesiske markedet. Dette må gjøres gjennom en lokal partner snarere enn gjennom direkte tilstedeværelse. Det er en måte å redusere risikoen på.

Maxime Picat erkjenner de store utfordringene. «Hvis man ser på hva som har skjedd de siste årene, er trenden sterk.

– Og det har vært svært vanskelig for vestlige bilprodusenter å opprettholde sin posisjon i Kina. Jeg er en ganske optimistisk person, men ikke i dette tilfellet.»

Den nåværende situasjonen i Kina skaper bekymring internt hos Stellantis. Etter at administrerende direktør Carlos Tavares ble sparket i desember, nevnes Picat som en mulig etterfølger.

Men det gjør også tidligere Seat-sjef Wayne Griffiths, som forlot stillingen sin i bilmerket 31. mars i år uten forvarsel.

Uansett hvem som tar over, vil den nye sjefen møte noen harde realiteter. De kinesiske bilmerkene er ikke bare til stede; de er i forkant på mange områder.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av ulovlig BMW skal motta 304 000 danske kroner i erstatning

Da en sjelden, men trimmet BMW 135iS med 420...

97 prosent sier nei takk – bilmerke dropper manuell girkasse

Mini har offisielt skrotet den manuelle girkassen – og...

Dansk bilselskap går konkurs til tross for et overskudd på 10 millioner

Det danske leasingselskapet Justdrive Aps har begjært seg konkurs....

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget...

Toyota melder utsolgt – sender 65 pappbiler til Danmark

Den nye Toyota Urban Cruiser er ennå ikke i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...