Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av småbiler og kan føre til fabrikknedleggelser.
To fremtredende bilsjefer, Luca de Meo fra Renault og John Elkann fra Stellantis, advarer nå sterkt mot og om en rekke EU-forskrifter.
De mener at dagens EU-regler utgjør en alvorlig trussel mot fremtiden til småbiler i Europa. Det er en bekymring de deler offentlig i et intervju med den franske avisen Le Figaro .
De to direktørene frykter at regelverket kan tvinge dem til å stenge fabrikker. Dette kan skje i løpet av kort tid hvis det ikke gjøres endringer.
«Hvis vi ikke endrer kurs, vil vi bli tvunget til å ta smertefulle avgjørelser innen tre år», sier John Elkann.
Luca de Meo etterlyser separate reguleringer spesielt for mindre biler. Han mener at mange regler er utformet for større og dyrere bilmodeller. Dette skaper en ubalanse i markedet.
Ifølge Renault-sjefen gjør dette det vanskelig å produsere småbiler med en akseptabel fortjeneste. Dette er et problem for mange europeiske bilkjøpere som etterspør akkurat disse modellene.
EU-regler favoriserer store biler
Ifølge Luca de Meo er EU-forskrifter utformet for å være til større fordel for premiumprodusenter. Dette gjelder merker som BMW og Mercedes, samt deler av Volkswagen-konsernet. De har en annen forretningsmodell.
Disse merkene har vanligvis et større fokus på eksportmarkeder og dyrere biler. Logikken deres har, ifølge de Meo, påvirket markedsreglene i rundt 20 år. Dette har fått konsekvenser for utviklingen av biler.
Resultatet er at bilene har blitt mer komplekse. De har også blitt tyngre og dyrere for forbrukerne. Utviklingen rammer spesielt kjøpere som ønsker en enkel og rimelig transportløsning.
De Meo påpeker at mange vanlige folk ikke lenger har råd til å kjøpe ny bil. Dette er en bekymringsfull utvikling for både industrien og mobiliteten i samfunnet.
John Elkann understreker alvoret i situasjonen. Ifølge ham er salget av nye biler i EU på et historisk lavt nivå.
Konsekvenser og behov for handling
Elkann mener det er avgjørende at mindre biler har sine egne regler å følge. Ellers kan kraftige nedskjæringer ved fabrikkene bli en realitet.
Elkann gjentar at med dagens tempo vil smertefulle beslutninger om produksjon være nødvendige innen tre år. Det vil si, hvis kursen ikke endres vesentlig fra et politisk perspektiv.
De to bilsjefene peker spesifikt på Frankrike, Italia og Spania. I disse landene er behovet for billige, små biler spesielt stort. Dette skyldes blant annet den lokale økonomien og bystrukturen.
Derfor mener de at disse landene bør ta ledelsen. De bør jobbe for å endre EU-forskriftene for å bedre tilrettelegge for produksjon av mindre kjøretøy.
Renault og Stellantis, som inkluderer merker som Opel, Peugeot, Citroën og Fiat, står for en betydelig andel av bilsalget. Til sammen representerer de rundt 30 prosent i Europa. Din stemme bærer derfor vekt.
Begge bilselskapene har tradisjonelt fokusert på å bygge billigere biler. De har spesielt bygget biler som er rimelige for europeiske bilkjøpere. Om dette fortsatt er mulig, vil tiden – og EU-regelverket – vise.