13. mai, 2025

Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av småbiler og kan føre til fabrikknedleggelser.

To fremtredende bilsjefer, Luca de Meo fra Renault og John Elkann fra Stellantis, advarer nå sterkt mot og om en rekke EU-forskrifter.

De mener at dagens EU-regler utgjør en alvorlig trussel mot fremtiden til småbiler i Europa. Det er en bekymring de deler offentlig i et intervju med den franske avisen Le Figaro .

De to direktørene frykter at regelverket kan tvinge dem til å stenge fabrikker. Dette kan skje i løpet av kort tid hvis det ikke gjøres endringer.

«Hvis vi ikke endrer kurs, vil vi bli tvunget til å ta smertefulle avgjørelser innen tre år», sier John Elkann.

Luca de Meo etterlyser separate reguleringer spesielt for mindre biler. Han mener at mange regler er utformet for større og dyrere bilmodeller. Dette skaper en ubalanse i markedet.

Ifølge Renault-sjefen gjør dette det vanskelig å produsere småbiler med en akseptabel fortjeneste. Dette er et problem for mange europeiske bilkjøpere som etterspør akkurat disse modellene.

EU-regler favoriserer store biler

Ifølge Luca de Meo er EU-forskrifter utformet for å være til større fordel for premiumprodusenter. Dette gjelder merker som BMW og Mercedes, samt deler av Volkswagen-konsernet. De har en annen forretningsmodell.

Disse merkene har vanligvis et større fokus på eksportmarkeder og dyrere biler. Logikken deres har, ifølge de Meo, påvirket markedsreglene i rundt 20 år. Dette har fått konsekvenser for utviklingen av biler.

Resultatet er at bilene har blitt mer komplekse. De har også blitt tyngre og dyrere for forbrukerne. Utviklingen rammer spesielt kjøpere som ønsker en enkel og rimelig transportløsning.

De Meo påpeker at mange vanlige folk ikke lenger har råd til å kjøpe ny bil. Dette er en bekymringsfull utvikling for både industrien og mobiliteten i samfunnet.

John Elkann understreker alvoret i situasjonen. Ifølge ham er salget av nye biler i EU på et historisk lavt nivå.

Konsekvenser og behov for handling

Elkann mener det er avgjørende at mindre biler har sine egne regler å følge. Ellers kan kraftige nedskjæringer ved fabrikkene bli en realitet.

Elkann gjentar at med dagens tempo vil smertefulle beslutninger om produksjon være nødvendige innen tre år. Det vil si, hvis kursen ikke endres vesentlig fra et politisk perspektiv.

De to bilsjefene peker spesifikt på Frankrike, Italia og Spania. I disse landene er behovet for billige, små biler spesielt stort. Dette skyldes blant annet den lokale økonomien og bystrukturen.

Derfor mener de at disse landene bør ta ledelsen. De bør jobbe for å endre EU-forskriftene for å bedre tilrettelegge for produksjon av mindre kjøretøy.

Renault og Stellantis, som inkluderer merker som Opel, Peugeot, Citroën og Fiat, står for en betydelig andel av bilsalget. Til sammen representerer de rundt 30 prosent i Europa. Din stemme bærer derfor vekt.

Begge bilselskapene har tradisjonelt fokusert på å bygge billigere biler. De har spesielt bygget biler som er rimelige for europeiske bilkjøpere. Om dette fortsatt er mulig, vil tiden – og EU-regelverket – vise.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå...

Lekebiler rammes nå av amerikanske tollsatser på bilindustrien

Det er ikke bare biler i størrelsesforholdet 1:1 som...

Vil til Danmark: Bilmerke svindler kunder for 58 000 danske kroner.

Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når...

Lastebilsjåfører knuser sikkerhetsbelter med skruer

I Norge har myndighetene tatt flere lastebilsjåfører som har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Polestar blør – har tapt over 1 milliard kroner

Til tross for fremgang både nasjonalt og internasjonalt, er Polestars regnskap fortsatt i filler. I første kvartal forsvant over 1 milliard danske kroner. Polestar...

Bilgiganten mangler milliarder – permitterer umiddelbart 20 000 ansatte

Det må gjøres kutt hos Nissan. Veldig nedfor. Så nå går ledelsen ut med 10 000 oppsigelser i tillegg til de 10 000 permitteringene...

Vil til Danmark: Bilmerke svindler kunder for 58 000 danske kroner.

Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for et panser i karbonfiber med falske luftinntak. Bilmerket kan bare svinge seg opp til «angre»....

Ansatte er sinte over nytt forbud hos Volvo

Alle ansatte hos Volvo har fått forbud mot å jobbe hjemmefra. Men flere av dem bryr seg ikke i det hele tatt, ifølge svenske...

Lekebiler rammes nå av amerikanske tollsatser på bilindustrien

Det er ikke bare biler i størrelsesforholdet 1:1 som rammes av USAs nye importtariffer. Det samme gjelder for lekebiler. Mattel, selskapet bak de populære...

Temu kritisert for å selge farlige bildeler

Den kinesiske handelsplattformen Temu slår nå tilbake etter at det kom frem at plattformen brukes til å selge farlige bildeler. Selgerne må strammes inn....

Tesla stenger fabrikken – ansatte sendes hjem

Etter synkende salg og utfordringer med etterspørselen etter Cybertruck, stanser Tesla nå produksjonen av Cybertruck og Model Y i en hel uke. Ansatte sendes...

Regjeringen vil stenge Storebæltsbroen for flere sjåfører

Regjeringen, ledet av samferdselsminister Thomas Danielsen, vil nå forby utenlandske såkalte bompengekjørende sjåfører å kjøre over Storebæltsbroen. Fra 1. juli kan utenlandske lastebiler med...

35-åring fengslet og utvist for å ha brent ned Tesla

Göteborg har blitt rammet av en rekke Tesla-branner. Nå risikerer en 35 år gammel mann fengsel og utvisning for å ha satt fyr på...

Tysk bilfabrikk nær kollaps – taper 32 milliarder

Northvolts tyske batterifabrikk i Heide, som var et prosjekt for både landets kansler og batterifabrikkens leder, har gjennomgått en rekonstruksjon. Skattebetalerne kan tape 32...

Verdens første billand inngår tollavtale med USA

Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har inngått en ny handelsavtale som gir britiske bilmerker lavere tollsatser på eksport til USA for...

Familie arrestert: stjal millioner fra kjent bilfabrikk

Et større tyveri som har herjet Fords fabrikk i Dearborn, USA, er nå over. Politiet har arrestert en familie etter at et stort lager...