11. desember, 2024

BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff

HVO 100 er en mer miljøvennlig diesel. Fra januar fylles alle nye dieselbiler hos BMW med det syntetiske drivstoffet.

BMW har bestemt seg for å fylle drivstoff på alle nye dieselbiler produsert i deres tyske fabrikker med HVO 100 diesel. Dette er et mer miljøvennlig alternativ til konvensjonell diesel, da drivstoffet totalt sett reduserer CO₂-utslipp med opptil 90 prosent. Tiltaket trer i kraft fra 1. januar 2025.

– Den skal vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatning. Men med 90 prosent lavere CO₂-utslipp totalt sett, sier BMWs administrerende direktør Oliver Zipse.

HVO100 diesel, som står for 100 prosent hydrogenert vegetabilsk olje, er laget av vegetabilske oljer og animalsk fett.

Drivstoffet samsvarer med den europeiske standarden EN 15940 og regnes som et fornybart alternativ, selv om det fortsatt avgir CO2 under kjøring.

BMWs dieselmotorer er allerede godkjent for å kjøre på HVO100. Drivstoffet får blant annet skryt for å gi jevnere motorgang og ha bedre egenskaper i kulde sammenlignet med vanlig B7-diesel.

LES OGSÅ: Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte

BMW er en av bilprodusentene som fortsetter å satse på dieselteknologi, selv om mange andre i bransjen i økende grad satser på elektrifiserte biler.

På grunn av fleksible plattformer kan BMWs kunder velge mellom elektriske, bensin- eller dieselversjoner av flere modeller. I 2028 utvider tyskerne med en hydrogenbil. Les mer om det her .

Initiativet med HVO100-diesel drevet på fabrikkene markerer et forsøk fra BMW på å redusere miljøpåvirkningen fra dieselbilene deres selv før de når kundene. Den første påfyllingen av HVO10-diesel fra fabrikk er imidlertid begrenset til det som er nødvendig for å få bilene frem og tilbake. For eksempel mellom utstillinger hos forhandlere.

– Den første fabrikkfyllingen er åpenbart ikke nok for en tur fra München til Berlin. Men det vil vise kundene at HVO 100 er en fullverdig dieselerstatning», forklarer Oliver Zipse til avisen Bild.

BMW tilbyr fortsatt dieselmotorer for de fleste av modellene sine, som inkluderer både mindre tresylindrede varianter og de større inline-sekserne som finnes i større coupeer som X7.

Ved å kombinere denne teknologien med HVO 100 håper BMW å bidra til en mindre tyngende overgang fra fossilt brensel til fornybare alternativer.

Latest

Don't miss

Renault blir slukt av et annet bilmerke, mener eksperter

Selv tar han spådommen sin med en klype salt....

Le Mans-teamet er klare med sin første gatebil noensinne

Det tidligere Le Mans-teamet Glickenhaus er nå klare til...

Mange dansker blir overrumplet av det nye forbudet mot bildekk

Både i Tyskland og Sverige er det innført forbud...

Polestar begynner produksjonen av ny modell i USA

Polestar er nå i gang med å produsere den...

BMW vil ha patent på et usynlig solskjerm for biler

En patentsøknad innlevert av BMW til det europeiske patentkontoret...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...