BMW kan ha mistet รฅrsaken til et av forbrenningsmotorens stรธrste problemer โ nemlig sot. Lรธsningen ligger i et nytt patent.
BMW har sรธkt patent pรฅ en ny teknologi som skal eliminere problemer med sotavleiringer i forbrenningsmotorer.
Sot kan bygge seg opp pรฅ motorens inntaksventiler og over tid redusere ytelsen og รธke drivstofforbruket.
I patentet beskriver BMW en lรธsning som potensielt kan minimere sot pรฅ ventilene og samtidig gjรธre motoren mer effektiv.
Dette skriver Carmoses , som hentet patentsรธknaden pรฅ EUs patent- og varemerkekontor i Mรผnchen, Tyskland.
Generelt transporteres luft og oljedamp fra veivhuset til inntaksmanifolden ved hjelp av trykkforskjeller.
Dette er en velkjent metode som brukes i mange biler. BMW foreslรฅr รฅ bruke en venturipumpe i stedet, som kan blande dampene fra veivhuset med frisk luft.
LES OGSร
: Regjeringen gjรธr disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
I fรธlge patentet er det lagt til en separator som skiller olje fra gassene i motoren. Oljen fรธres tilbake til oljesumpen, mens resten av dampene ledes bort. Pรฅ denne mรฅten minimeres risikoen for at 'restproduktet' – dvs. soten – legger seg som avleiringer i motoren.
Som bilist kan opphopningen av sotpartikler, slik den er nรฅ, frigjรธres fra i motoren. Men dette krever vanligvis kostbar rengjรธring eller utskifting av hele deler.
Det kan vรฆre bรฅde dyrt og tidkrevende. Ved รฅ forhindre at soten i det hele tatt dannes, kan BMWs nye teknologi spare bilistene for mye penger i verkstedregninger.
I patentsรธknaden sier ikke BMW hvilke modeller den nye teknologien er beregnet pรฅ. Eller om denne typen ting vil vรฆre ekstrautstyr.
Patentet er sendt inn til European Patent Authority, hvor det nรฅ skal vurderes.
Den nye teknologien er et eksempel pรฅ hvordan bilmerker fortsatt prรธver รฅ forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren og redusere dens miljรธpรฅvirkning.
Porsche prรธver ogsรฅ รฅ redde forbrenningsmotoren. Og dette selv i en tid med stadig strengere krav til teknologiens CO2-utslipp. Les mer om det her .
Andre har satt seg fore รฅ heve listen for hvor mye av energien fra selve drivstoffet dieselmotorer kan utnytte. Her er kineserne angivelig veldig langt fremme.