22. mars, 2025

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen.

Selv om nedbemanning fortsatt betyr mindre slagvolum og færre sylindre, nekter BMW å legge V8-motoren i graven.

Dette skyldes først og fremst etterspørsel fra sjåfører i USA og Midtøsten, som setter pris på den særegne lyden og kraften som bare en V8-motor kan levere.

BMWs utviklingssjef, Frank Weber, sier i et nytt intervju med Automotive News at V8-motoren er kommet for å bli.

Han forklarer at selv om en elektrifisert inline-sekser kan levere samme ytelse, foretrekker mange kunder den jevne gang, lyden og følelsen til en V8-motor. Og at det spesielt er amerikanerne som er gale etter motortypen.

Det er imidlertid også andre faktorer som spiller inn. Utslippsregelverket er generelt mer avslappet i USA og Midtøsten enn i Europa.

Det kan bety at enkelte BMW-modeller i fremtiden vil tilbys med V8-motor i USA, mens BMW må kutte ned hjemme i Europa.

Faktisk har det allerede skjedd. BMW 760i selges ikke i EU med mindre du velger den pansrede og vesentlig dyrere 7-serien i Protection-utgaven.

Det er fortsatt ukjent hvilke fremtidige BMW-modeller som får V8-motor. Prototyper av neste generasjons X5 har blitt oppdaget testing.

Samtidig meldes det at BMW også skal fornye X6 og X7. De tre SUV-ene forventes å beholde minst åtte sylindre i USA. Twin-turbo 4,4-liters motoren vil sannsynligvis forbli på programmet i Midtøsten og andre deler av verden med mer avslappede utslippskrav.

I den andre enden av skalaen nøyer BMW i Europa seg med tresylindrede motorer. Små maskiner på halvannen liter, også tilgjengelig i ulike Mini-modeller.

En tresylindret motor finnes ikke i en BMW som selges i USA. Men motoren sto på programmet her i 2015 i 3-serien kjent som F30.

Noe mange – både journalister og kunder – fant merkelig i en bil som generelt markedsføres som en «sporty sedan». Den 3-sylindrede 3-serien varte ikke lenger enn ansiktsløftningen. På denne måten er den minste motoren nå igjen en 1,6-liters 4-sylindret motor.

Latest

Don't miss

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...

Ford-sjef tar lønnskutt – får «bare» 190 millioner kroner

I 2024 reduserte Ford lønnen til administrerende direktør Jim...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi...

Formel 1-legenden og Top Gear-verten er død – 76 år gammel

Eddie Jordan, som drev Formel 1-laget Jordan Grand Prix...

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...