Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse.
BMW vil ikke bidra til at det i 2035 ikke kan selges annet enn nye elbiler i Europa. Det er for tidlig, sier regissør Oliver Zipse.
I et intervju med The Guardian i forbindelse med bilutstillingen i Paris sier BMW-sjefen at det er uforsvarlig å forby salg av diesel- og bensinbiler.
Blå. fordi salget av elbiler langt fra går så fort som bilmerkene hadde lovet da EU vedtok å forby nye forbrenningsmotorer i fjor.
Og når det gjelder elbilene spesielt, tror ikke Zipse at et krav som ikke er der kan lappes på ved at statene gir bilistene penger for bilene.
Faktisk er de offentlige tilskuddene, som bl.a Tyskland har falt ut, og Nederland er klare til å sette en stopper for det, og bidrar bare til å skape ubalanse i markedet. I hvert fall hvis du spør BMWs ledelse.
LES OGSÅ: Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil
Med en frist på 10 år fram i tid, mener Zipse at ingen EU-land eller land i Europa i det hele tatt er klare til kun å stole på elbiler.
Videre vil det i enda større markeder som Kina og USA ikke være et landsomfattende forbud mot nye forbrenningsmotorer i stil med det EU har vedtatt.
Det de enkelte landene egentlig burde konsentrere seg om er å bygge ut noe infrastruktur. Og det for både hydrogen- og elbiler, mener Zipse.
I 2028 anser BMW seg i stand til å sende merkets første serieproduserte hydrogenbil på gaten. Dette gjøres med Toyotas hjelp. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!