15. mai, 2025

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren.

For bare noen få år siden måtte alt i bilindustrien konverteres til å dreie seg om elbiler. Men etterspørselen har ikke holdt tritt med tilbudet.

Og nå erkjenner folkene fra BMWs M-avdeling at det blir en mer enn vanskelig oppgave å overbevise kundene om elbilen.

Det er vanskeligere å overtale dedikerte bilentusiaster til å hoppe på den elektrifiserte vognen. Spesielt de som kun går på strøm.

Neste generasjon av BMW M3 vil derfor holde seg til forbrenningsmotoren. Den vil imidlertid få selskap av en elektrisk versjon på sidelinjen.

Dette bekreftes av visedirektør i M-avdelingen, Sylvia Neubauer, i et intervju med Top Gear .

Elversjonen av bilen vil imidlertid sannsynligvis ikke irritere mange BMW-kunder. I hvert fall ikke når det gjelder navnet.

Akkurat nå spekulerer flere medier i at BMW vil velge å kalle bilen iM3.

BMW er imidlertid overbevist om at de kan fortsette å levere det kundene ønsker. Dette gjelder den lojale kundebasen, selv om hele bransjen måtte gå over til elbiler.

BMW M har kanskje lært leksen sin fra Mercedes-AMG, der den nåværende C 63 er en salgskatastrofe.

Kort tid etter bilens premiere rapporterte forhandlerne om gapende tomme ordrebøker, og kunder som i stedet søkte opp både BMW og Audis alternativer med forbrenningsmotorer.

Sylvia Neubauer innså utfordringen kort tid etter at M5 ble en plug-in hybrid. BMW M, nemlig veldig kort tid etter å ha jobbet med sin første helelektriske bil.

– Hvis du ser på kundene våre, som primært består av entusiaster, er det ikke de som er mest sannsynlig til å bytte til elbil.

Elbilen for entusiasten kommer kanskje aldri

– Men jeg synes ikke vi bare skal beskrive den målgruppen som den eneste målgruppen, for vi ser allerede en endring, sier Neubauer.

Men å overtale entusiaster til å bytte ut forbrenningsmotoren vil bli en vanskelig oppgave. Og kanskje så vanskelig at elbilen for entusiasten aldri vil bli til noe.

Derfor fokuserer også BMW på å holde forbrenningsmotoren i live.

Tekniske detaljer og fremtidens M-modeller

De nøyaktige tekniske spesifikasjonene for de to kommende M-modellene er ikke publisert. Men mye tyder på at begge vil ha mer enn 500 hestekrefter fra fabrikken.

Den elektriske versjonen vil sannsynligvis kunne håndtere mye mer enn det. I hvert fall i teorien.

BMW har allerede avslørt at deres firemotorsoppsett kan støtte opptil 1 341 hestekrefter. Også kjent som en megawatt.

Det er akkurat det samme tallet som Lamborghini sikter mot i sin første helelektriske bil. Lanzador, som konseptbilen heter, er imidlertid utsatt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker...

Menn utvist – stjal 876 sidespeil til en verdi av 2 millioner kroner

To menn er dømt til lengre fengselsstraffer av retten...

Tesla tapte – må betale 104.000 kroner til sint bilist

Tesla tok til og med en sjåfør for retten....

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....