10. februar, 2025

BMWs mest populære M-bil i 2024 mangler strøm

Nesten én av ti BMW-er bygget i 2024 vil gå på strøm. Av 206 000 solgte biler var i4 M50 den mest populære fra M-divisjonen.

2024 var det beste året noensinne. I hvert fall for BMWs M-divisjon. Det er imidlertid ikke forbrenningsmotoren som drar lasset.

Ser man på tallene er 9,4 prosent – det vil si nesten én av ti nye biler fra M-divisjonen – en elbil. Konkret valgte M-kunder i fjor i stor grad en ny i4 M50.

Ytelsesavdelingen fikk bygget 206.582 biler i løpet av 2024. En forbedring på to prosent sammenlignet med 2023.

I tilfelle du har glemt det, dekker i4 M50 en firedørs bil med coupé-styling. Motormessig er det 544 hestekrefter og 795 newtonmeter i vente. Til sammenligning har den bensindrevne motparten M3 510 hestekrefter og 650 Nm fra en treliters rekkesekser med doble turboer.

Men i motsetning til i4 kan M3 fås med kanskje den mest ikoniske BMW-funksjonen til dags dato – nemlig bakhjulsdrift. Dette betyr imidlertid tilsynelatende mindre for kundene.

Forbrenningsmotoren, som BMW nekter å legge i graven, har likevel et godt grep om publikum. Den lille og på mange måter kontroversielt utformede M2 solgte 64 prosent bedre enn i 2023. Og den minst like nye M3 Touring avanserte med 57 prosent.

Selv om elbiler etter hvert tar mer og mer plass hos BMW – og merket for lengst har sluttet å bygge forbrenningsmotorer hjemme i Tyskland – betyr ikke dette at tyskerne kaster alle ressursene sine på plug-in elbiler.

Et nytt samarbeid med Toyota skal etter planen resultere i BMWs første serieproduserte hydrogenbil til dags dato. Denne uken kom det imidlertid frem at japanerne offisielt vakler i troen på hydrogenbiler.

– Jeg kan ikke lenger se en lys fremtid for hydrogenbiler, sier Hiroki Nakajima, teknologisjef i Toyota Motor Corp., til Financial Times .

Japanerne har imidlertid ikke tenkt å kaste hele hydrogenideen over bord, rett og slett fordi mange av konkurrentene ser i en annen retning. Det vil, sier teknologidirektøren, gå utover fremtiden.

– Men hvis vi gir opp denne teknologien, risikerer vi å gi opp fremtiden, legger Nakajima til.

Latest

Don't miss

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million...

Miljøsoner fungerer: Ulovlige dieselbiler forsvinner

Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler...

Bilmerke i krise – kutter alt med 70 prosent

Mitsubishi har det ikke bra for tiden. Merket, som...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2....

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...