Med en ny programvare som også kan installeres i eldre biler, vil BMW fortelle sjåførene om det er nødvendig å ringe et verksted eller ikke.
BMW sier det sparer tid når en ny programvare kan avgjøre om en bil trenger et verksted eller ikke.
Det er imidlertid ikke alle BMW-eiere som drar nytte av den nye programvaren. Noen biler er rett og slett for gamle for denne typen ting.
Programvareutgivelsen kommer etter at BMW har blitt tvunget til å tilbakekalle over 400 000 biler med en spesielt farlig feil. Les mer om det her .
Hos Mini, som også er en del av BMW Group, er det problemer med en rekke batterier som kan føre til at elbiler tar fyr. Men det er derfor ikke sikkert alle biler fra BMW Group trenger verksted. Eller rettere sagt, at det i det hele tatt er nødvendig.
LES OGSÅ: Hatt bilavgift fyller 100 år i Danmark
BMW prøver derfor fra nå av å la programvaren avgjøre om den enkelte bil trenger verksted eller ikke. Og bare hvis det er en feil som programvare ikke kan fikse, får eieren beskjed om å kontakte et verksted.
– At en bil er omfattet av en teknisk kampanje betyr ikke automatisk at den må repareres.
– Formålet med programvaren er å oppdage feilen før den oppstår, og varsle eieren om at bilen må tas med til verksted for kontroll og eventuell reparasjon, sier Carl Lindwall, informasjonssjef i BMW i Sverige, til Vi Bilägare .
BMW er ikke de eneste som jobber intensivt med programvaredeler i nye biler for tiden. Volvo gjør det samme. Det er imidlertid med noe mer uheldige tegn.
Merkets nye EX90 er så plaget av feil at bilene under prøvekjøringer for journalister måtte startes av teknikere med bærbare datamaskiner. Eierne, som har betalt for bilene, har også fått beskjed om at flere funksjoner i de nye bilene ikke fungerer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!