Hvis du er ute etter lyden av en deilig V8 og trenger å kjøpe din neste bil på et stramt budsjett, så er denne Mercedes C43 AMG med 306 hk helt perfekt. Prisen for denne vintage super sedanen er kun 125 000 DKK.
Å kombinere moro og praktisk kan være en utfordring hvis du er bilgal og ikke har et budsjett uten tak. Det er imidlertid noen alternativer hvis du graver dypere og tenker litt annerledes. Bilen på bildene foran deg er et av disse alternativene. Ja, den har forferdelig drivstofføkonomi. Ja, det ser ut som en forlatt taxi. Og ja, du kommer på fornavn med mekanikeren din. Men prøv å høre det positive: Dette er en sedan på 306 hester med plass til fire personer, et deilig lydspor fra en buldrende V8 og en prislapp på 125.000 kroner Det er vanskelig å ikke la seg friste, skriver Bil Magasinet . Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Ble delt opp i atomer og satt sammen igjen I 1993 presenterte Mercedes sin helt nye inngangsmodell, som en erstatning for den ekstremt populære og langlivede 190E. Den nye modellen ble kalt C-klassen til omverdenen, mens den internt hos Mercedes ble kalt W202. De ytre linjene var stramme, og hele bilen var ekstremt kompakt, noe som også var meningen, siden det var merkets minste modell. Til å begynne med var det imidlertid ingen store overraskelser under panseret, men så rykket Mercedes sin nye tuningavdeling inn. De startet med en karosseriklar C280, som de tok fra hverandre, kraftig tunet, satte sammen igjen og slo på noen få C36 AMG-logoer. Modellen hadde 280 hk, og måtte konkurrere mot datidens BMW M3, som imidlertid var foran i kraft. AMG var imidlertid ustoppelig, så de spilte videre. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre C43 AMG kom til på slutten av 90-tallet I 1997 ble en ny toppmodell presentert under navnet C43 AMG. Under panseret lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjelp av klassiske tuning-triks ble presset til 306 hk. Første gang jeg legger vekt på høyre fot og kjenner et klikk i stortåen som aktiverer girkassens kickdown-funksjon, får jeg et sjokk. Nålen i turtelleren strammer seg mens den bakerste bilen legger seg så hardt at det føles som om jeg sitter i en bratt dragster. Det er ikke mye følling i styreutstyret, men jeg klarer likevel å holde ekvipasjen på rett kurs. En tung sveiv sliter med å svinge i omdreininger, og til lyden av den brølende V8-eren er vi plutselig oppe i alt for høy hastighet. Jeg tråkker hardt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om skivene er på størrelse med lokkene fra syltetøyglass. Og det er ikke bilens eneste utfordring. Kjøring er ikke akkurat C43s livsnerve, og styreutstyr og understell leverer på ingen måte en dynamisk opplevelse. Det du trenger en C43 AMG til er lyskryssdueller og høyhastighetsturer på Autobahn. Uten tvil er det her bilen hører hjemme. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Fortidens skjønn I 1997 ble en ny toppmodell presentert under navnet C43 AMG. Under panseret lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjelp av klassiske tuning-triks ble presset til 306 hk. Første gang jeg legger vekt på høyre fot og kjenner et klikk i stortåen som aktiverer girkassens kickdown-funksjon, får jeg et sjokk. Nålen i turtelleren strammer seg mens den bakerste bilen legger seg så hardt at det føles som om jeg sitter i en bratt dragster. Det er ikke mye foling i styreutstyret, men jeg klarer likevel å holde mannskapet på rett kurs. En tung sveiv sliter med å svinge i omdreininger, og til lyden av den brølende V8-eren er vi plutselig oppe i alt for høy hastighet. Jeg tråkker hardt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om skivene er på størrelse med lokkene fra syltetøyglass. Og det er ikke bilens eneste utfordring. Kjøring er ikke akkurat C43s livsnerve, og styreutstyr og understell leverer på ingen måte en dynamisk opplevelse. Det du trenger en C43 AMG til er lyskryssdueller og høyhastighetsturer på Autobahn. Uten tvil er det her bilen hører hjemme.