20. september, 2024

Brukttest: Mercedes C43 – en AMG-bror fra fortiden

Hvis du er ute etter lyden av en deilig V8 og trenger å kjøpe din neste bil på et stramt budsjett, så er denne Mercedes C43 AMG med 306 hk helt perfekt. Prisen for denne vintage super sedanen er kun 125 000 DKK.

Å kombinere moro og praktisk kan være en utfordring hvis du er bilgal og ikke har et budsjett uten tak. Det er imidlertid noen alternativer hvis du graver dypere og tenker litt annerledes. Bilen på bildene foran deg er et av disse alternativene. Ja, den har forferdelig drivstofføkonomi. Ja, det ser ut som en forlatt taxi. Og ja, du kommer på fornavn med mekanikeren din. Men prøv å høre det positive: Dette er en sedan på 306 hester med plass til fire personer, et deilig lydspor fra en buldrende V8 og en prislapp på 125.000 kroner Det er vanskelig å ikke la seg friste, skriver Bil Magasinet . Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Ble delt opp i atomer og satt sammen igjen I 1993 presenterte Mercedes sin helt nye inngangsmodell, som en erstatning for den ekstremt populære og langlivede 190E. Den nye modellen ble kalt C-klassen til omverdenen, mens den internt hos Mercedes ble kalt W202. De ytre linjene var stramme, og hele bilen var ekstremt kompakt, noe som også var meningen, siden det var merkets minste modell. Til å begynne med var det imidlertid ingen store overraskelser under panseret, men så rykket Mercedes sin nye tuningavdeling inn. De startet med en karosseriklar C280, som de tok fra hverandre, kraftig tunet, satte sammen igjen og slo på noen få C36 AMG-logoer. Modellen hadde 280 hk, og måtte konkurrere mot datidens BMW M3, som imidlertid var foran i kraft. AMG var imidlertid ustoppelig, så de spilte videre. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre C43 AMG kom til på slutten av 90-tallet I 1997 ble en ny toppmodell presentert under navnet C43 AMG. Under panseret lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjelp av klassiske tuning-triks ble presset til 306 hk. Første gang jeg legger vekt på høyre fot og kjenner et klikk i stortåen som aktiverer girkassens kickdown-funksjon, får jeg et sjokk. Nålen i turtelleren strammer seg mens den bakerste bilen legger seg så hardt at det føles som om jeg sitter i en bratt dragster. Det er ikke mye følling i styreutstyret, men jeg klarer likevel å holde ekvipasjen på rett kurs. En tung sveiv sliter med å svinge i omdreininger, og til lyden av den brølende V8-eren er vi plutselig oppe i alt for høy hastighet. Jeg tråkker hardt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om skivene er på størrelse med lokkene fra syltetøyglass. Og det er ikke bilens eneste utfordring. Kjøring er ikke akkurat C43s livsnerve, og styreutstyr og understell leverer på ingen måte en dynamisk opplevelse. Det du trenger en C43 AMG til er lyskryssdueller og høyhastighetsturer på Autobahn. Uten tvil er det her bilen hører hjemme. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Fortidens skjønn I 1997 ble en ny toppmodell presentert under navnet C43 AMG. Under panseret lå en 4,3-liters V8-motor, som ved hjelp av klassiske tuning-triks ble presset til 306 hk. Første gang jeg legger vekt på høyre fot og kjenner et klikk i stortåen som aktiverer girkassens kickdown-funksjon, får jeg et sjokk. Nålen i turtelleren strammer seg mens den bakerste bilen legger seg så hardt at det føles som om jeg sitter i en bratt dragster. Det er ikke mye foling i styreutstyret, men jeg klarer likevel å holde mannskapet på rett kurs. En tung sveiv sliter med å svinge i omdreininger, og til lyden av den brølende V8-eren er vi plutselig oppe i alt for høy hastighet. Jeg tråkker hardt på bremsen, hvor jeg får en ny overraskelse. Det føles som om skivene er på størrelse med lokkene fra syltetøyglass. Og det er ikke bilens eneste utfordring. Kjøring er ikke akkurat C43s livsnerve, og styreutstyr og understell leverer på ingen måte en dynamisk opplevelse. Det du trenger en C43 AMG til er lyskryssdueller og høyhastighetsturer på Autobahn. Uten tvil er det her bilen hører hjemme.

Latest

Don't miss

Disse hverdagsbilene taper mest i verdi pr kilometer

Det er ikke bare store, dyre luksusbiler som rasler...

TV-kjendis har endt opp som bilforhandler ved en feiltakelse

Wheeler Dealers-vert Mike Brewer er, til en feil, tilbake...

Ny Hyundai får Tesla-teknologi fra fabrikken

Ioniq 5 XRT er Hyundais versjon av en Volvo...

Fikk sparket Kevin Magnussen – nå setter han rekord

Oliver Bearman er den direkte årsaken til at Kevin...

Ros fra elbilene – nå slipper Volvo nye tak

I forrige uke ga Volvo opp taket for kun...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...