11. februar, 2025

Bulk i elbil kostet 54.000 kroner å fikse

Skaden ser ufarlig ut. Et knust glass og en bulk som kunne vært verre. Likevel kostet det over 54.000 kroner å fikse denne Rivianen kosmetisk.

En bulk i en Rivian R1T endte opp med å koste over 54.000 kroner å fikse. Elbiler kan generelt være dyrere å reparere enn forbrenningsmotorer.

Og denne R1T er et skremmende eksempel på hvordan regningen noen ganger – om ikke ofte – løper unna.

Det skriver eieren av bilen selv på det sosiale mediet Reddit .

Rivian har allerede fått et rykte for at bilene deres er ekstremt dyre å reparere. Dette skyldes spesialreservedeler, et begrenset antall merkeverksteder, at bilene er komplekse å demontere, og at mange deler er bygget sammen.

Av denne grunn kan selv mindre skader bli et stort økonomisk slag.

Andre tilfeller av bulker i merkets biler har allerede understreket dette. I 2023 vil det koste nesten 300.000 kroner å reparere en annen R1T etter en mindre trafikkulykke. For tredje gang kostet det over 140.000 kroner å bytte en bøyd bakskjerm.

Nå står en fjerde R1T-eier overfor en like forferdelig regning. Denne gangen var det en betongsøyle i et parkeringshus som 'gjorde' skaden.

Og hva skjedde egentlig? Ja, glasset til en av baklyktene er sprukket. I tillegg har bakluke og bakre støtfanger fått mindre skader.

Eieren delte et bilde av skaden på Reddit. Ved første øyekast ser ikke skadene ut til å være omfattende. Det ser heller ikke ut til at kroppen selv har fått andre skader enn bulken.

Det er også uklart hva som var årsaken til at reparasjonsregningen eksploderte. Men det er absolutt ikke de 10.000 kronene som eierens forsikringsselskap i utgangspunktet forventet.

Sluttregningen fra et autorisert Rivian-verksted er på over 54.000 kroner. Et enormt beløp, for det som er småskader.

Men den understreker at elbiler kan være en dyr fornøyelse når det går galt. Noe som er viktig å vise om du som bilfører vurderer å kjøpe elbil. Og det spiller faktisk ingen rolle om bilen er ny eller brukt.

Her hjemme har journalist Anders Berner for eksempel fortalt hvordan Fiat (Stellantis-konsernet, red.) vil ha over 70.000 kroner for en såkalt Onboard-lader til en elektrisk Fiat 500.

Noen kan bilen ikke kjøre uten, og da Fiat også koder direkte til bilen fra fabrikk, så går det ikke å kaste en brukt enhet.

Reparasjon av elbiler kan være komplisert. Slik det står nå, krever mange av bilene spesialkunnskap samt tilgang til spesifikke reservedeler og programvare. Noe som kan gjøre eierskapet dyrere for sjåførene.

Det trenger imidlertid ikke være en feil direkte med bilene som gjør dem til en dyr fornøyelse. Her i Danmark måtte et chassissenter betale en erstatning på flere tusen kroner etter å ha ødelagt en elektrisk Skoda. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...