Kinesiske BYD og den amerikanske taxitjenesten Uber skal i fellesskap kaste penger på et prosjekt som skal sette 100.000 biler på veiene. Senere kan de bli selvforsynt.
Det er ikke noe privatsjåfører som sådan tjener på når BYD og taxitjeneste Uber går sammen i et samarbeid om 100.000 biler.
I hvert fall ikke med det første. I stedet vil det kinesisk-amerikanske samarbeidet resultere i biler som Uber kan sende rundt i Europa og Latin-Amerika.
– Når en Uber-sjåfør bytter til elbil, er miljøgevinsten opptil fire ganger høyere enn når en privatsjåfør gjør det, fordi sjåførene kjører så mye, sier Uber-sjef Dara Khosrowshahi i en pressemelding .
Det er ikke kjent nøyaktig hvor mange biler Uber og BYD faktisk har til hensikt at samarbeidet skal resultere i. Men tanken er at bilene skal være selvkjørende «når teknologien er moden».
LES OGSÅ: Dansk bilmerke gjør sitt første overskudd siden 2018
I tillegg skal samarbeidet mellom de to selskapene utvides til også å omfatte Midtøsten, Canada, Australia og New Zealand i fremtiden.
Tanken er at Uber i første omgang skal tilby europeiske og latinamerikanske sjåfører finansiering av elbilene på «best in class»-vilkår.
Vi er imidlertid langt fra selvkjørende biler. Selvkjerneteknologien som er på markedet nå er stort sett på nivå 2 av 5 mulige. Noe Ford bl.a. fikk akkurat grønt lys til å slippe løs i Danmark. Les mer om det her .
Det betyr at eiere av Mustang Mach-E i Danmark nå effektivt kan la bilen kjøre selv uten å holde i rattet. BlueCruise er imidlertid langt fra å være helt selvforsynt.
Systemet er spesifikt på nivå to av fem innen selvkjerneteknologi. Det betyr at føreren kan slippe rattet, men fortsatt må holde blikket og dermed oppmerksomheten på trafikken.
Mercedes har derimot fått kjøre rundt med biler hvor den selvkjørende teknologien er på nivå 3. Dette gjelder foreløpig kun i deler av USA og Tyskland.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!