11. februar, 2025

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten 10.000 biler.

Det kinesiske bilmerket BYD har tatt et nytt steg i sin globale ekspansjon ved å bygge verdens største skip for å transportere biler.

Skipet, som kan frakte opptil 9.200 biler, er et tegn på BYDs ambisjoner om å øke eksporten, til tross for økende straffetoll på elbiler fra Kina i flere land.

Toyota og en rekke andre bilmerker bruker spesialbygde RoRo (Roll-on/Roll-off) skip for å frakte biler over lange avstander.

BYDs nye skip, «BYD Shenzhen», overgår tidligere rekorder med sin kapasitet på 9200 biler. Skipet er 219 meter langt, 37,7 meter bredt og har en toppfart på 18,5 knop (34,3 km/t).

Dette skriver Carnews China .

«BYD Shenzhen» er drevet av diesel og utstyrt med store batteripakker. Batteriene brukes ikke til å kjøre skipet fremover, men for å forsyne det med strøm når det er i havn eller i standby-modus. BYD hevder at denne teknologien gjør «Shenzhen» til det mest miljøvennlige frakteskipet for biltransport.

Toyota har ennå ikke skip av denne størrelsen i sine flåter. "BYD Shenzhen" er det fjerde skipet i BYDs flåte av biltransportører. Selskapet planlegger å utvide flåten til åtte skip tidlig i 2026.

Til sammenligning kunne BYDs første lasteskip, som ble lansert i 2024, frakte rundt 5000 biler. Søsterskipet «Hefei» har en kapasitet på 7000 biler.

I 2024 eksporterte Kina totalt 417 204 elektriske kjøretøy, inkludert et økende antall til Europa. BYDs investering i en flåte av store lasteskip indikerer en forventning om fortsatt vekst i eksporten, til tross for handelshindringer.

LES OGSÅ: Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke

Toyota og andre store bilprodusenter må følge BYDs ekspansjon med interesse. Det kinesiske selskapets aggressive fokus på eksport kan endre maktbalansen i den globale bilindustrien.

Motsatt er det også stemmer i Kina som ikke tror at hele korthuset holder. Hos Nio, som floppet i fjor og nærmest la ned i Danmark, tror ledelsen fortsatt at det kan bli verdens største bilmerke. Eller i det minste en av de største.

Faktisk tror bilmerkets direktør og gründer William Li at fem av verdens største bilmerker på bare ti år vil komme fra Kina.

Hos Xpeng er spådommene noe mer dystre om det. Merkets direktør, He Xiaopeng, mener at de kommende årene vil være "en meningsløs separasjonskamp" i bilindustrien. Og at flere bilmerker som en konsekvens vil ha bukket fullstendig under før 2027.

Latest

Don't miss

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos...

Miljøsoner fungerer: Ulovlige dieselbiler forsvinner

Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler...

Jason Watt blir Formel 1-kommentator – debut 16. mars

Den tidligere racingtreneren slutter seg til Viaplays Formel 1-lag...

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...