I motsetning til EU, som nylig trappet ned en ellers planlagt straffetoll, innfører Canada nå 100 prosent toll på kinesiske elbiler.
Det blir en kamp i motbakke å få solgt kinesiske elbiler i Canada, hvis det i det hele tatt dukker opp noen biler. Landet har bestemt seg for å følge eksemplet til USA med 100 prosent toll på elbiler.
Ifølge den kanadiske statsministeren Justin Trudeau skyldes tariffen at Kina ikke spiller etter «de samme regler».
De nye reglene ble kunngjort en dag etter at USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Jake Sullivan møtte statsminister Trudeau. Straffen trer i kraft 1. oktober og gjelder både personbiler, lastebiler og busser fra Kina.
Det skriver CNBC .
LES OGSÅ: Kriserammede bilgigant sier opp ansatte og tvinger resten til lon
I tillegg skal en straffetoll på 25 prosent legges på toppen av alt stål fra Kina som krysser grensen til Canada etter 1. oktober.
Akkurat nå jobber 120 000 mennesker i Canadas bilindustri, men landets ledere frykter at industrien vil bli utkonkurrert av kineserne fordi kommunistregimet svikter regler om ulovlige statlige subsidier.
For merker som Volvo og Polestar, som allerede finnes i Canada, er tariffen et tungt slag. For Volvo lønner det seg ikke lenger å lansere nye EX30, fordi produksjonen flyttes til merkets fabrikk i Gent, Belgia.
Og for Polestar vil det være mer eller mindre umulig å selge både Polestar 2 og 4 i landet, siden disse utelukkende bygges i Kina. Bare den nye Polestar 3, som også er bygget i USA, kan tas med til landet.
USA har også målrettet en 100 prosent straffetoll mot kinesiske elbiler, mens EU så langt har en midlertidig straffetoll på mellom 9 og 36,3 prosent etter visse justeringer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!