Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den altoverskyggende årsaken er elbilene, som har tatt fra ham lysten.
Jeremy Clarkson holder seg unna TV-skjermene. I hvert fall når det har noe med biler å gjøre, og nå innrømmer han at det skyldes elbiler.
Det kom ut i den ugjenkallelig siste episoden av The Grand Tour arrangert av Richard Hammond, James May og Clarkson.
Sistnevnte er kjent for å være en mann hvis meninger lett kan bli påvirket av en hel offentlighet. Som da han baktalte den engelske kongefamilien i en kronikk og senere måtte be om unnskyldning for det.
Når det er sagt, brukte Clarkson de døende minuttene av The Grand Tour til å virkelig åpne opp om hvorfor han nå forlater bilens verden. I alle fall den som foregår på TV.
Det er mange grunner til at vi avslutter hele denne forestillingen og avslutter den. Men for meg er en av de viktigste at jeg rett og slett ikke er interessert i elbiler.
LES OGSÅ: Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner
– Det er «hvite» produktnisjer, noen vaskemaskiner, noen mikrobølgeovner. Du kan ikke anmelde dem, du kan ikke nyte dem, de er bare søppel.
Jeremy Clarkson har aldri lagt skjul på hva han mener om elbiler. På den annen side vil heller ikke den nå 64 år gamle TV-programlederen bli stemplet som enstøing. Av samme grunn henvender han seg nå etter en tidligere Top Gear-programleder. Les mer om det her.
Som et ansikt utad fikk Clarkson vært involvert i biler i virkelig, virkelig mange år. Han debuterte som Top Gear-vert i oktober 1988 og ble værende til han ble oppsagt i 2015.
En oppsigelse som fikk både James May og Richard Hammond til også å forlate både BBC og Top Gear for å følge Clarkson over til Amazon Prime, hvor de i november 2016 ga ut det første Grand Tour-programmet.
Programmet ble senere individuelle spesialiteter. Men nå er trioen så ferdige med slike bilprogrammer at de har oppløst sitt felles produksjonsselskap. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at The Grand Tour er gravlagt.
Et nytt produksjonsselskap vant i en budrunde tidligere i år retten til å utvikle et nytt format med samme navn. Noe som gjør at det også må finnes en ny vertstrio.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!