Fredag fikk ansatte både i Sverige og Danmark beskjed om at de er oppsagt og dermed er ute av Wismo Group. Minst én direktør har gått av.
En rekke danske og svenske ansatte fikk fredag forrige uke beskjed om at de ikke lenger er en del av bilimportøren Wismo Group. Den tidligere KW Bruun.
Ifølge Motormagasinets opplysninger er det 50 ansatte i de to landene. De har alle fått oppsigelsesvarsel.
Media skriver også at Citroën-direktøren, Wismo har importen av Stellantis-konsernet i Danmark og Sverige, har sagt opp sin stilling.
Permitteringsrunden kommer i en periode med stormvær for den tidligere danske bilimportøren, som i fjor kom på utenlandske hender.
I tillegg til permitteringsrunden skylder det nye selskapet over én milliard danske kroner i renter alene, etter at det ble lånt penger til oppkjøpet.
Utgiften stammer fra et lån på 7,9 milliarder danske kroner. DKK, som GAHP ga til sitt danske datterselskap, 487 Cornwall Investment, i forbindelse med kjøpet av Wismo Group i 2024. Lånet har en årlig rente på 11,5 prosent, noe som gir en årlig rentekostnad på ca. 900 millioner kr
Oppsigelsene, som ble varslet fredag, betyr at Wismo har sagt farvel til 10 prosent av sine ansatte. Importen har de siste årene forsøkt å ta avstand fra kriserammede Stellantis ved å ta en rekke kinesiske merker til Danmark.
Senest, med det nye merket Navor, slapp de en prisbombe under markedet. Og det selv om elbilene raslet ned i pris i begynnelsen av det nye året. Les mer om det her .
Ifølge CVR-registeret hadde Wismo Group i 2023 – da det fortsatt het KW Bruun – et resultat på over én milliard kroner før skatt. Dobbelt så mye som i 2019.