Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk, går igjen med underskudd. De 37 millioner kr. Eieren, som forventet en vanskelig start, er imidlertid ikke rystet over det negative.
Verkstedkjeden Dækpartner presenterer igjen et stort millionunderskudd.
Eier Henrik Nielsen fra Vulkan Tyres ser et tap på 37 millioner kroner i siste regnskap. Dette skjer året etter at Vulkan Dæk overtok kjeden fra Euromaster Danmark.
Oppkjøpet skjedde i fjor. Randers-bedriften Vulkan Dæk besluttet å fortsette driften av verkstedene under det nye navnet, Dækpartner.
Det nye årsregnskapet dekker den første perioden under det nye eierskapet. Underskuddet på 37 millioner kroner viser en fortsatt økonomisk utfordring for kjeden.
Resultatet er imidlertid en liten forbedring i forhold til året før. Den gang het kjeden fortsatt Euromaster Danmark, og underskuddet var på 43 millioner kroner.
Forskjellen er et tap som har gått ned med 6 millioner kroner. Ledelsen tar dette som et skritt i riktig retning.
Regissør: Det tar tid å snu virksomheten.
Henrik Nielsen, eier og administrerende direktør, er ikke akkurat overrasket over de røde tallene.
Faktisk hadde han forventet at oppgaven skulle bli stor. Å skape en lønnsom virksomhet av det tidligere Euromaster Danmark ville kreve – og krever tilsynelatende fortsatt – både tid og ressurser.
Dette skriver Motormagazine.
Integreringen av de mange verkstedene tar tid. Nye systemer og prosesser må implementeres under Tire Partner-navnet.
Nielsen understreker viktigheten av tålmodighet i prosessen. Planen for å snu trenden er langsiktig, ifølge eieren.
Målet er imidlertid klart for Vulkan Dæk og Henrik Nielsen. Dekkpartner må levere overskudd i fremtiden og bli en sunn bedrift.
Tre år til svarte tall?
Henrik Nielsen har satt en slags tidsramme for prosjektet. Han sikter mot svarte tall på bunnlinjen etter tre års drift som dekkpartner.
Det betyr at det fortsatt er tid til å gjennomføre nødvendige endringer. Fokus er på å forbedre driften og styrke Dækpartners posisjon i markedet.
Konkurransen på dekk- og bilservicemarkedet er hard. Mange verkstedkjeder og uavhengige verksteder kjemper om kundene. Det samme gjør bilimportørenes egne verksteder.
Dækpartner er ikke den eneste verkstedkjeden med økonomiske vanskeligheter. Det er et generelt press på hele bilindustrien.
De kommende årene blir avgjørende for Dækpartner. Kjeden skal bevise at strategien fungerer og at resultatmålet kan nås innenfor den annonserte tidshorisonten.
Hos verkstedkjeden Skorstensgaard, som ble kjøpt opp av den danske bilimportøren Nic for to år siden. Christiansen-gruppen mangler også millioner på bunnlinjen. Les mer om det her .