Ifรธlge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem รฅr.
Regjeringens Klimastatus 2025 spรฅr at det vil vรฆre nesten 1,4 millioner elbiler pรฅ danske veier i 2030. Dette er en betydelig รธkning, som, hvis den holder mรฅl, vil endre bilparken betydelig.
Det forventede antallet elbiler vil utgjรธre omtrent 45 prosent av den totale bilparken i 2030. Dette viser nye tall fra klimaprojeksjonen.
For bare fem รฅr siden utgjorde elbiler rett under 0,7 prosent av bilparken. I dag har tallet nรฅdd 14 prosent med over 400 000 registrerte elbiler i Danmark.
Salget av elbiler har รธkt betraktelig de siste รฅrene. Siden 2018 har salget vokst med et gjennomsnitt pรฅ 124 prosent รฅrlig.
Innen 2024 utgjorde elbiler over 50 prosent av nysalget. De sto ogsรฅ for 88 prosent av importen av bruktbiler. Dette betyr at elbiler utgjorde 68 prosent av det totale tilbudet av personbiler i 2024.
Elbiler fases ut diesel og bensin โ men bare i de nordiske landene
Utviklingen i salget av elbiler forventes รฅ fortsette. I fjerde kvartal 2024 utgjorde elbiler 80 prosent av det totale tilbudet. Til sammenligning var den 60 prosent i fjerde kvartal 2023.
Samtidig som salget av elbiler รธker, har det vรฆrt en klar nedgang i salget av spesielt dieselbiler. Flere faktorer driver den generelle utviklingen i salget av elbiler.
Teknologisk utvikling, et รธkende utvalg av modeller og spredningen av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur spiller avgjรธrende roller.
Salget av ladbare hybridbiler har gรฅtt ned siden 2021. Det er anslรฅtt at det i 2030 vil utgjรธre omtrent 1 prosent av salget.
Det er ikke bare ladbare hybrider som gjรธr comeback. Antallet bensin- og dieselbiler forventes รฅ reduseres med 125 000 enheter รฅrlig innen 2030.
Men dette er stort sett bare tilfelle i Danmark og Norge.
En beregning fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA viser at elbiler bare utgjรธr 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa.
Og selv om man inkluderer hybridbiler , kan ikke andelen elektrifiserte personbiler overstige 3,9 prosent av bilparken. Les mer om det her.
Betydelig fรฆrre bensin- og dieselbiler i 2030
Regjeringens klimastatus og prognose 2025 inneholder de nye forventningene. Fjorรฅrets prognose forventet 925 000 elbiler i 2030. Den nye forventningen รธker tallet med nesten en halv million elbiler.
โ Elbiler forventes รฅ utgjรธre ca. 90 prosent. av tilbudet av biler i 2030 og den totale bestanden av elbiler i 2030 forventes รฅ vรฆre ca. 1,4 millioner, tilsvarende ca. 45 prosent. av den totale befolkningen, ifรธlge klimaprognosen.
Antallet bensin- og dieselbiler vil derfor reduseres drastisk.
โ Med KF25 er beholdningen av bensin- og dieselbiler anslรฅtt รฅ reduseres med ca. 750 000 biler mellom 2024 og 2030, tilsvarende ca. 32 prosent.
Nysalget av bensin- og dieselbiler forventes รฅ stoppe helt i 2035. Dette gjelder bรฅde personbiler og varebiler.
Men dette kan bare vรฆre mulig fordi myndighetene ikke er interessert i รฅ innfรธre registreringsavgift pรฅ elbiler.
Planen var at ingen nye elbiler i 2035 skulle vรฆre avgiftsfrie. Men nรฅ planlegger regjeringen รฅ droppe den forhatte og over 100 รฅr gamle registreringsavgiften helt.
I 2024 var det omtrent 1,7 millioner bensinbiler og omtrent 615 000 dieselbiler i Danmark.
Prognosen anslรฅr at bensin vil fortsette รฅ vรฆre det primรฆre drivstoffet i personbiler de neste fem รฅrene. I 2030 forventes det omtrent 1,3 millioner bensinbiler. Fra 2030 er det anslรฅtt at elektrisitet vil vรฆre det primรฆre drivstoffet i personbiler.