22. mars, 2025

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han.

Selv om 83 prosent av den danske bilparken fortsatt går på bensin eller diesel, er det ingen vei utenom elbiler.

I hvert fall ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Ministeren sier i en ny pressemelding at dansker bør foretrekke elbiler, nå som det er over 300.000 av dem på veiene.

– Vi har kommet langt, men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi har nådd målet om den grønne omstillingen av veitransport.

– I år vil jeg fokusere på at elbilen fortsatt skal være det foretrukne valget for danskene når de trenger ny bil. Slik sikrer vi at vi leder en grønnere fremtid, sier Rasmus Stoklund.

Ministeren har allerede takket nei til å gjøre elbiler dyrere for danskene. En miljø- og økonomisk vismann mener det er nå danskene må betale mye mer for elbiler. Les mer om det her .

Det var tilbake i desember 2020 at den daværende regjeringen samlet flertall på Christiansborg, og totaloverførte bilavgiftene.

Siden den gang har elbiler stått for 64 prosent av nybilsalget. Slik så det i hvert fall ut i januar. Men ifølge Rasmus Stoklund kan enda mer gjøres for at sjåførene kun velger elbil neste gang.

– Dette viser både at den teknologiske utviklingen gjør elbiler mer og mer attraktive for dansker, og at vi politisk har bidratt til å sikre gode rammer for elbilers inntog i Danmark. Det er politikk som fungerer.

I pressemeldingen vil imidlertid ikke statsråden diskutere hvordan og om han har tenkt å skru til sjåførene som ikke vil bruke penger på en ny elbil.

Stoklund tror heller ikke at populariteten til elbiler er kunstig skapt. Bortsett fra forholdene i Danmark og Norge, har elbiler problemer med å konkurrere med sine motstykker som går på bensin og diesel.

De siste tallene fra bilprodusentenes interesseorganisasjon, ACEA, viser at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm. Og legger man hybridbiler til det regnestykket, er ikke biltypens andel av markedet høyere enn 3,9 prosent.

I land som Tyskland og Sverige, hvor avgiftstilskudd til elbiler er fjernet, har også batteribilenes markedsandeler krympet betydelig.

Tilbake i januar viste tall fra det tyske svaret til det danske trafikktilsynet (KBA, red.) at salget av elbiler hadde kollapset etter et år uten statlig støtte.

Nærmere bestemt tapte bilmerker totalt 25 prosent av salget av elbiler i Europas største bilmarked.

Mens salget av elbiler falt, presterte plug-in hybridbiler betydelig bedre. De økte med 12,5 prosent i samme periode.

Latest

Don't miss

Nye Xpeng G6 får raskere lading og 80 andre oppdateringer

Den kommende versjonen av Xpeng G6 kan lades på...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i...

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback....

Bilgigant skal spare milliarder – fyrer 7.500 ansatte

Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien,...

USA begynner å oppheve utslippsregler fra biler

Det amerikanske miljøvernbyrået begynner nå å lempe på utslippskravene...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...