15. oktober, 2024

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier.

I en større undersøkelse fra regnskapsbyrået EY svarte 43 prosent at de holder seg unna elbiler fordi de frykter at batteriet må skiftes. Men den frykten er ubegrunnet, sier David Savage.

Han er underdirektør i det irske selskapet Geotab, hvor 5000 moderne elbiler og batteripakkene i dem er undersøkt. I følge irene er det ingen tvil om konklusjonen.

Elbilbatterier mister det som i gjennomsnitt tilsvarer 1,8 prosent kapasitet per år. Men dette, sier Geotab, er bare begynnelsen. Og det er faktisk en forbedring sammenlignet med en lignende undersøkelse fra 2019.

Her ble det konkludert med at batteriene til elbiler i snitt mister 2,3 prosent av kapasiteten de første årene. Basert på det mener irene å vite at batteriene i moderne elbiler nå holder i 20 år eller mer.

– Tallene viser at hvis batteriet holdes i orden, varer det komfortabelt lenger enn resten av bilen i de nyeste elbilmodellene og trenger aldri å skiftes, sier David Savage.

LES OGSÅ: Jakob sylter etter 29 år: Delt galskapskarusell på TikTok

Etterforskningen kan imidlertid ikke si noe om hvor mye kapasitet batteripakkene i elbiler mister de siste årene av bilenes levetid. Antallet biler i den alderen er rett og slett for lite.

Geotab påpeker imidlertid at du ikke kan finne høyere kapasitetstap i batteripakker fra elbiler med høy kjørelengde. I hvert fall ikke sammenlignet med andre elbiler.

– Dette bør være kjærkomne nyheter for utleiefirmaer, fordi elbiler ikke mister sin verdi ved å være korte, skriver Geotab .

Men ikke alle batterier er skapt like. Og ikke alle batterier yter like bra, innrømmer David Savage. Batteripakkene klarer seg best i et mildt klima.

Akkurat som det er best om batteripakkene kjøles av vann og ikke luft. Men irene tror allerede at bilister kan føle seg trygge ved å bytte ut forbrenningsmotoren med en elektrisk.

– Forbrukerne må føle seg trygge på at mange av dagens elbiler egner seg og er kostnadseffektive til å erstatte flere ulike forbrenningsbiler, sier David Savage.

På den annen side er det ikke nødvendigvis batteripakkene som er avgjørende for elbilens verditap. Akkurat nå sprøyter bilmerkene ut nye modeller i et rasende tempo.

Flere bilister har allerede lagt merke til at bilene deres i flere tilfeller er gått ut på dato etter seks måneder, fordi en ansiktsløftning er sendt til gaten. Les mer om den kritikken her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler
Nedbrytningen av de ulike elbilbatteriene. Kreditt: Geotab

Latest

Don't miss

Disse bilene vil dø helt i 2025 – kommer ikke igjen

Mer enn halvveis i 2024 kan vi nå begynne...

Nye tall: Ferrari er verdens raskest voksende selskap

Det er ikke noe selskap i hele verden som...

Sjelden BMW funnet i forlatt hus for 10 millioner kroner

I et forlatt herskapshus i et hjem i USA...

Kina beviser – slik ville de unngå straffetoll på biler

Om én måned trer EUs nye straffetoll på alle...

Gal sjåfør krasjet på Bollervej i natt

En 30 år gammel mann måtte i natt overlevere...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla advarer ansatte: «I ender som Volkswagen»

Ved Teslas fabrikk i Tyskland brukte ledelsen produksjonen av bil nummer 400.000 for å advare de ansatte om deres ansvar for ikke å ende...

Sveriges svar til FDM fraråder sjåfører å kjøpe Tesla

Det svenske svaret til FDM fraråder nå alle bilister å kjøpe en Tesla. – Velg en annen bil i stedet, sier Riksförbundet M. Som...

Er Fisker-konkursen reddet? Nå er det nyheter om 3.321 biler

Avtalen med hele Fisker Inc.s varelager av biler i USA ser nå ut til tross alt å komme i mål, fordi bilmerket kan hente...

Kjent ladeoperatør går konkurs – 700 mister jobben

700 ansatte har nettopp mistet jobben, ettersom arbeidsplassen deres EVBox har gått konkurs. Selskapet produserte og solgte ladestasjoner. Det nederlandske selskapet EVBox, som også...

Elbil brant totalt ned tre hus – «ingen vanlig brann»

En brann i en elbil gjorde at tre rekkehus brant totalt ned i fjor. Nå kjemper forsikringsselskapene om ansvaret. Det var i juli i...

Nye tall: Ferrari er verdens raskest voksende selskap

Det er ikke noe selskap i hele verden som vokser raskere enn Ferrari, ifølge en ny rapport fra amerikanske Interbrand. Det er riktig for...

Koenigsegg i rekord – har aldri vært verdt flere milliarder

Bilmerket Koenigsegg har inngått en ny avtale, som betyr at det svenske selskapet er verdt en rekordmilliard kroner i dag. Koenigsegg har aldri vært...

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5. På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4...

Emma returnerte Porschen – ville heller kjøpt Dacia

Tennisspilleren Emma Raducanu er faktisk en ambassadør for Porsche. Men i virkeligheten vil hun heller kjøre Dacia. Så bilene er byttet ut. Tennisspilleren Emma...

Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt

Natt mellom søndag 13. oktober og mandag 14. oktober ble det satt opp ny skilting ved forlengelsen av Hillerødsmotorveien. Nå er alt over 80...

Nødlidende bilfabrikk kan gå fullstendig konkurs i dag

Et datterselskap har allerede måttet snu en del. I dag kan det være over for den kriserammede bilbatteriprodusenten Northvolt. Det startet med at BMW...

Kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford – nå er han død

Ratan Tata, som kjøpte både Jaguar og Land Rover fra Ford i 2008, har gått bort. Den indiske bilsjefen ble 86 år gammel. Ratan...