David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier.
I en større undersøkelse fra regnskapsbyrået EY svarte 43 prosent at de holder seg unna elbiler fordi de frykter at batteriet må skiftes. Men den frykten er ubegrunnet, sier David Savage.
Han er underdirektør i det irske selskapet Geotab, hvor 5000 moderne elbiler og batteripakkene i dem er undersøkt. I følge irene er det ingen tvil om konklusjonen.
Elbilbatterier mister det som i gjennomsnitt tilsvarer 1,8 prosent kapasitet per år. Men dette, sier Geotab, er bare begynnelsen. Og det er faktisk en forbedring sammenlignet med en lignende undersøkelse fra 2019.
Her ble det konkludert med at batteriene til elbiler i snitt mister 2,3 prosent av kapasiteten de første årene. Basert på det mener irene å vite at batteriene i moderne elbiler nå holder i 20 år eller mer.
– Tallene viser at hvis batteriet holdes i orden, varer det komfortabelt lenger enn resten av bilen i de nyeste elbilmodellene og trenger aldri å skiftes, sier David Savage.
LES OGSÅ: Jakob sylter etter 29 år: Delt galskapskarusell på TikTok
Etterforskningen kan imidlertid ikke si noe om hvor mye kapasitet batteripakkene i elbiler mister de siste årene av bilenes levetid. Antallet biler i den alderen er rett og slett for lite.
Geotab påpeker imidlertid at du ikke kan finne høyere kapasitetstap i batteripakker fra elbiler med høy kjørelengde. I hvert fall ikke sammenlignet med andre elbiler.
– Dette bør være kjærkomne nyheter for utleiefirmaer, fordi elbiler ikke mister sin verdi ved å være korte, skriver Geotab .
Men ikke alle batterier er skapt like. Og ikke alle batterier yter like bra, innrømmer David Savage. Batteripakkene klarer seg best i et mildt klima.
Akkurat som det er best om batteripakkene kjøles av vann og ikke luft. Men irene tror allerede at bilister kan føle seg trygge ved å bytte ut forbrenningsmotoren med en elektrisk.
– Forbrukerne må føle seg trygge på at mange av dagens elbiler egner seg og er kostnadseffektive til å erstatte flere ulike forbrenningsbiler, sier David Savage.
På den annen side er det ikke nødvendigvis batteripakkene som er avgjørende for elbilens verditap. Akkurat nå sprøyter bilmerkene ut nye modeller i et rasende tempo.
Flere bilister har allerede lagt merke til at bilene deres i flere tilfeller er gått ut på dato etter seks måneder, fordi en ansiktsløftning er sendt til gaten. Les mer om den kritikken her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!