19. september, 2024

DEBATT: Biler i byene vil være for de rike, mener Søren

Det rotete byrådet i København er i realiteten ikke sitt ansvar bevisst, når de innen 2030 skal forvandle hovedstaden til noe der bare de rikeste kjører bil, mener Søren Hansen.

Det er en ganske begrunnet mistanke om at Københavns rotete bystyre i realiteten ikke er særlig sosialt bevisst.

Man ønsker heller å dekke den velstående kafélattedrikkende befolkningsgruppen, som industri og landbruk er søppel for, og som ikke har innsikt i hvor vår velstand og velferd egentlig kommer fra.

Politikerne på Rådhuset har nå et brennende ønske om å forby alle bensin- og dieseldrevne busser (heretter «fossilbiler») innenfor kommunegrensene allerede fra 2030 og utover.

Etter det må alle sette seg inn i elbiler og nyte den rene luften og tilstanden "CO 2 -nøytralitet", som du egentlig ikke kan føle fysisk – men bare som en god følelse i magen).

LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler

Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisjonsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjodt.

En litt merkelig konstellasjon så vi her om dagen at revisjonsselskaper kanskje ikke er de beste til å vurdere grønn omstilling, og advokaten kan nok bare bidra til at kommunen ikke havner i retten. Men rapporten er nå ute, og det er interessant lesning.

Rapporten starter med å vurdere statusen til elbiler i dag:

" I 2023 vil 9 prosent av personbilene i både København og resten av hovedstadsområdet gå på strøm. Vi forventer at dersom det ikke vedtas nye initiativ fra politisk side, vil andelen stige til 32% i 2030 og til 54 % i 2035.

Det tar lengre tid, fordi deler av godstransporten gjøres om til strøm. Mens varebiler, i likhet med personbiler, er godt i gang med ombyggingen, er andelen elektriske lastebiler i dag fortsatt nær 0 prosent. Vi forventer at andelen vil være rundt 4 % i 2030 og 20 % i 2035.

Som du vet er andelen elektriske lastebiler nær null, fordi ingen egentlig eksisterer, og det er ekstremt uøkonomisk for en lastebiloperatør å satse på dem.

Rapporten gir et kart som viser situasjonen rent geografisk. Her kan du se hvordan Frederiksberg kommune naturlig nok må slutte seg til totalforbudet, omgitt av København som det er.

De to kommunene kalles «Sentralkommunene». Det er da snakk om "Nabolagskommunene", som utgjør beltet rundt København, og så "Andre hovedstadskommuner", som ligger lenger unna. Men hvorfra mange har sine faste ærend i hovedstaden.

Et totalforbud vil derfor trolig innebære ekspropriasjon, hvoretter bileierne vil ha krav på erstatning, mens en nullutslippssone muligens kan unngås.

Flertallet av rapporten omhandler likevel totalforbudet, da det er den eneste modellen som sikrer full utfasing av fossilt drivstoffveitrafikk i 2030.

Rapporten er helt klar på at dette er drastiske tiltak:

" Forbud mot fossil veitrafikk i sentralkommunene i 2030 er i trafikksammenheng et svært vidtrekkende tiltak som kan føre til store endringer i trafikken. Forbudet rammer begge deler":

  • Innbyggere i sentralkommunene, som i praksis ikke lenger kan eie en fossilbil. Fossile bileiere må enten gå over til elbil eller velge bort bilhold.
  • Innbyggere utenfor sentralkommunene som ikke lenger skal kunne kjøre til sentralkommunene i sin fossilbil. Det øker deres insentiv til å kjøpe elbil eller velge bort bilhold helt, og derfor rammer forbudet også trafikken utenfor sentralkommunenes grenser.

Rapporten tipper da en viss nedgang i antall «passasjerturer med bil», hvor det er snakk om 1-16 %. Det er noe usikkert. Så vi kommer til lastebilene.. Hele innlegget kan leses her .

Søren Hansens innlegg ble først publisert på klimarealimse.dk 28. august 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Tesla Cybertruck-dekk er oppløst etter 10 000 kilometer

10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder...

Volvo krever 13 milliarder danske kroner i statlig støtte

Volvo Cars og det kriserammede batteriselskapet Northvolt krever nå...

Bilfabrikk stilt for retten – skylder 80 millioner kroner. kroner

Som om ikke svenske Northvolt allerede har nok problemer...

Brukte elbiler taper verdi 6 ganger raskere enn disse bilene

Brukte elbiler som Tesla Model 3 og Nissan Leaf...

Det danske transportstyrelsen lyver, sier den danske dekkdirektøren

Transportstyrelsen mener at et lovpålagt krav til vinterdekk er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...