En av de mest forhatte skattene i Danmark skulle bare ha vært her midlertidig i seks måneder. Påmeldingsavgiften er nå 100 år gammel.
Staten har de siste årene tjent mindre og mindre på bilistene, ettersom politiske avtaler nærmest holder elbiler fri for registreringsavgiften.
Men de siste 100 årene har skatten likevel vært en lønnsom milliardvirksomhet for staten, som ellers lovet at den bare skulle være midlertidig. Det var helt tilbake i seks måneder av 1924.
I forbindelse med en konferanse 10. september markerer Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportorer, red.) den forhatte loven med et historisk tilbakeblikk og en oversikt over gjeldende politiske, økonomiske og praktiske konsekvenser av loven.
Akkurat nå betaler bilistene opptil 150 prosent i registreringsavgift. Satsen ble satt ned for 9 år siden. Det skjedde i forbindelse med finanslovsforhandlingene i 2015. Før da var satsen 180 prosent.
LES OGSÅ: Politiet skal få beslaglegge biler som bråker
Den gang – altså i 2015/2016 – gjorde reduksjonen at en gjennomsnittlig familiebil ble 20 000 DKK billigere.
Og selv om det er dyrt å både registrere og eie bil i Danmark, er det faktisk steder i verden hvor det er enda dyrere. I Singapore, for eksempel. Her må bilistene betale for noe som kalles Eierbevis.
Den lille bystaten innførte systemet i 1990 for å regulere mengden biler på veiene. Sertifikatet er gyldig i 10 år av gangen, men koster også 106.000 dollar for en så ordinær bil som en Toyota Camry.
Ifølge avisen The Guardian betyr det at den gjennomsnittlige Toyota-modellen koster 183.000 dollar å registrere. Beløpet tilsvarer 1,2 millioner danske kroner. I Danmark koster normalt en Camry fra 380 000 DKK. Eller det gjorde det – fordi importøren ikke lenger har det på programmet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!