Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble 86 år gammel.
Dansk motorsport har mistet en av sine pionerer. Jens Winther, som var den første dansken i 24-timersløpet i Le Mans, er død.
Winther ble også dansk mester i løpet av karrieren.
Nyheten om hans død ble delt tirsdag av DASU , det danske bilsportforbundet. Jens Winther ble 86 år gammel. Han døde etter en periode med sykdom.
Fagforeningen minnet ham med ordene: «Danmarks første Le Mans-kor har nettopp fullført sin siste runde.»
Det markerer slutten på et viktig kapittel i dansk motorsporthistorie.
Jens Winther satte virkelig spor i motorsportens annaler i 1983. Han ble den første dansken noensinne til å starte i det berømte 24-timersløpet på Le Mans.
Hans debut banet vei for fremtidige danske racingtrenere på den internasjonale scenen. Det var en tid da dansk deltakelse i så store løp var sjelden.
Jens Winthers vei til Le Mans
Jens Winther deltok i Le Mans totalt fire ganger. Hver deltakelse var en prestasjon i seg selv, ofte med begrensede midler sammenlignet med de store fabrikkteamene. Hans siste tur på Circuit de la Sarthe var i 1986.
Det året oppnådde Winther og teamet hans et bemerkelsesverdig resultat. De brakte bilen sin til en ellevteplass totalt. Dette betydde også andreplass i C2-klassen.
Jens Winthers motorsportkarriere strakte seg over mange år. Han viste sin allsidighet som fører. Før Le Mans-eventyret hadde han allerede satt sitt nasjonale preg.
I 1962 kunne Jens Winther kalle seg dansk mester i stock car racing. Det var en tidlig suksess i en lang karriere.
Han var også en hyppig deltaker i det krevende Rallye Monte-Carlo, og startet det prestisjetunge rallyet totalt 13 ganger.
Jens Winther har tidligere delt sine minner fra Le Mans. I et intervju med DR for noen år siden snakket han om utfordringene. Teamet opererte med et beskjedent budsjett.
Kona hjalp til med kommunikasjonen
Kommunikasjonen mellom bil og depot var også annerledes den gang. Det fantes ingen avansert radiokontakt slik vi kjenner den i dag. Det krevde oppfinnsomhet.
– Sønnen min sto på enden av Mulsanne-langsiden med et skilt og en roterende telefon, forklarte Jens Winther om den primitive, men effektive metoden, for noen år siden i et intervju med DR.
– Inne i gropen satt kona mi på en klappstol med en notatbok,
Da bilen trengte drivstoff, slo systemet inn. «Så ringte hun sønnen min og sa: 'Kjør på med skiltet'», sa Winther den gangen.