21. januar, 2025

Den mørke siden av elbilen – kobolt, korrupsjon og barnearbeid

Kobolt er en viktig komponent i moderne teknologi, og mye av det kommer fra Kongo. Men ikke alt er som det skal være i det afrikanske landet. Nå prøver flere organisasjoner å stramme inn kontrollen med koboltproduksjonen.

Batterier til elbiler, smarttelefoner og mye annen moderne teknologi inneholder ofte kobolt. Og derfor spiller det sjeldne mineralet en avgjørende rolle i den globale grønne omstillingen.

Men bak fremtidens teknologiske drømmer skjuler det seg en litt mer dyster virkelighet. Spesielt i Den demokratiske republikken Kongo (DRC), hvor størstedelen av verdens kobolt utvinnes.

I Kongo kommer drømmen om bærekraftig energi til en menneskelig og miljømessig kostnad. Store deler av koboltproduksjonen er preget av slavearbeid, korrupsjon og ulovlig gruvedrift.

Ifølge Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) jobber tusenvis av barn under farlige forhold i Kongos gruver, mens organisert kriminalitet og smuglerruter stjeler milliarder fra den kongolesiske staten.

ILO har lansert det såkalte GALAB-prosjektet for å bekjempe barnearbeid i landets gruver. Prosjektet bygger på tidligere initiativ som COTECCO og har som mål å fjerne barn fra gruvene og sikre en fremtid uten tvangsarbeid.

Ved å bruke systemer som Child Labor Monitoring and Remediation System (CLMRS), har mer enn 6200 barn blitt registrert som arbeidere i gruvene i Haut-Katanga og Lualaba. Men problemet strekker seg utover barnearbeid.

Mange gruver drives ulovlig, ofte i områder uten statlig kontroll. Lokalsamfunn betaler beskyttelsespenger til væpnede grupper for å få tilgang til gruvene, og smuglere utnytter grenseområdene til Zambia og Tanzania, der bestikkelser og forfalskede dokumenter baner vei for ulovlig eksport.

Ifølge ISS Africa taper Kongo nesten 1 milliard dollar i året på ulovlig gruvedrift og eksport – penger som kan brukes til å utvikle landets økonomi og bekjempe fattigdom.

Selv om regjeringen har innført regler for å regulere sektoren, mangler håndhevingen.

Mange gruvearbeidere jobber også uten sikkerhetsutstyr, noe som fører til alvorlige helseproblemer som kreft og luftveissykdommer. Dessverre etterlater gruvedrift også giftige rester fra produksjon i vann og jord.

Kobolt fra Kongo finner veien til noen av verdens største batteriprodusenter, inkludert Kinas CATL , som er en av de ledende leverandørene av elbilbatterier til kjente bilmerker verden over.

Disse produsentene er en viktig del av forsyningskjeden for den grønne omstillingen, men de risikerer å bidra til de alvorlige menneskerettighetsbruddene og miljøproblemene knyttet til utvinning i Kongo.

Til tross for flere initiativ for å skape ansvarlig kobolthandel, er det fortsatt vanskelig å spore opprinnelsen til mineralene og sikre at de er utvunnet under riktige forhold.

Ulovlig gruvedrift går også hånd i hånd med korrupsjon. Soldater og politifolk, som egentlig burde holde seg unna gruvene, deltar ofte selv i de ulovlige aktivitetene.

Noen videreselger mineraler for egen vinning, mens andre gir beskyttelse til smuglere. Den giftige cocktailen av lovløshet og desperasjon skaper en ugjennomsiktig forsyningskjede hvor det er nesten umulig å spore opprinnelsen til mineraler. Dette er skrevet av organisasjonene ISS og ILO.

For å løse problemene kreves handling på flere nivåer. Ifølge ISS Africa må regjeringen skjerpe kontrollen med gruvene, bekjempe korrupsjon og forbedre økonomiske forhold for arbeidere og deres familier.

Samtidig må bedrifter ta ansvar og sørge for at deres leverandørkjeder overholder internasjonale standarder. ILO og partnerne understreker behovet for å skape bedre utdanningsmuligheter og arbeidsforhold slik at barn kan unngå gruvene og voksne kan finne bærekraftige inntektskilder.

Men veien videre er lang. Kongo har ambisjoner om å bli en global leder innen batteriproduksjon og vil samarbeide med Zambia for å skape en økonomisk sone for prosessering av råvarer.

Denne visjonen kan imidlertid bare realiseres dersom det samtidig investeres i utvikling for de mange sårbare samfunnene som lever i skyggen av koboltproduksjonen.

Kobolts reise fra Kongos gruver til verdens teknologi er derfor ikke bare en historie om innovasjon. Det er også en fortelling om menneskelige utfordringer og korrupsjon.

Så hvis verden virkelig vil skape en grønn og bærekraftig fremtid, må den ifølge de to organisasjonene også ta ansvar for og tørre å si fra om de mørke skyggene som følger jakten på mineraler som kobolt.

Kilder:
https://www.ilo.org/resource/news/ilo-launches-galab-project-democratic-republic-congo-address-child-labour
https://issafrica.org/iss-today/rampant-cobalt-smuggling-and-corruption-deny-billions-to-drc

Latest

Don't miss

Clarkson rasende – kjente Top Gear-biler skrotet

Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans...

Media: Tesla Model Y blir mye dyrere i Europa

Det nederlandske mediet Autoweek skriver at Tesla er klar...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I...

Elbil lekket vann under verdenskjent test

Feilen som ikke må skje skjedde med elbilen Ford...

Sarkastiske Clarkson benekter: "Jeg ser på lesbisk porno"

Jeremy Clarkson har måttet forsvare seg mot rykter om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...