Men mange av konkurrentene er opptatt med รฅ kutte ned pรฅ antall sylindere, mens Scania holder seg til den store V8-motoren. Og det er flere gode grunner til det.
Scania fortsetter รฅ tilby V8-motorer i lastebilene sine, inkludert den kraftigste med 770 hestekrefter.
Dette skjer til tross for en generell trend i bransjen. De fleste andre produsenter har forlatt V8-teknologien for รฅ mรธte nye miljรธkrav.
V8-motoren var en gang dominerende i lastebilindustrien. Den var kjent for sin store kraft og robusthet. Bรฅde amerikanske og europeiske lastebiler brukte ofte de store motorene.
V8-motoren symboliserte rรฅ kraft pรฅ veiene. Men tidene har forandret seg betraktelig. I dag er V8-motoren en sjeldenhet i nye lastebiler.
Mange produsenter har gรฅtt over til rekkeseksermotorer. Dette skyldes fรธrst og fremst V8-motorens drivstofforbruk. Den store motoren krever mer drivstoff enn alternativene.
Stigende drivstoffpriser legger ytterligere press pรฅ V8-motoren. Dette tvang mange til รฅ sรธke mer รธkonomiske lรธsninger. Rett sekser ble et populรฆrt valg for de fleste.
Scanias V8-strategi og de nye miljรธkravene
Miljรธkrav har ogsรฅ spilt en stor rolle i utviklingen. Nye, strengere reguleringer i bรฅde USA og Europa ble en utfordring. Dette gjaldt spesielt for de store V8-motorene.
De fleste produsenter unngikk รฅ investere store summer. De รธnsket ikke รฅ utvikle ny teknologi for at V8-motorene skulle mรธte de nye kravene. I stedet introduserte de mindre rekkeseksermotorer som standard.
Scania valgte en annen tilnรฆrming. De sรฅ fortsatt potensial i V8-motoren. Det var et bevisst taktisk trekk fra det Volkswagen-eide merket.
Selskapet investerte betydelige midler i videreutvikling av V8-motorene. Mรฅlet er รฅ gjรธre dem mer effektive. De burde ogsรฅ vรฆre mer miljรธvennlige.
Et resultat av den strategien er den nyeste V8-motoren. Den produserer 770 hestekrefter. Samtidig oppfyller den alle de nye, strengere miljรธkravene, noe som er en bemerkelsesverdig prestasjon.
Fremtiden til V8-motoren og Scanias markedsposisjon
Ved รฅ beholde V8-motoren skapte Scania en nisje for seg selv. De ble et annet alternativ for mange kunder som fortsetter รฅ kreve den spesifikke motortypen.
I dag er Scania kjent for รฅ levere lastebiler med betydelig kraft. De er ogsรฅ kjent for รฅ vรฆre relativt lette og pรฅlitelige.
Fremtiden er imidlertid mer usikker. Selv om Scanias V8-motorer oppfyller dagens utslippskrav, er det ingen garanti for at det tidligere svenske merket fรฅr fortsette med 8-sylindere.
Det er vanskelig รฅ forutsi om de vil vรฆre i stand til รฅ oppfylle fremtidige, enda strengere krav. EU har imidlertid lempet pรฅ en rekke krav spesifikt for bilmerker. Les mer om det her .