8. februar, 2025

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021.

I 2021 valgte Volvo å fjerne synlige eksosrør fra alle modeller med forbrenningsmotor. Initiativet markerer en endring i bilprodusentens tilnærming til design og miljøfokus.

Mens Volvo har gått bort fra det tradisjonelle enderør-utseendet, fortsetter mange andre bilmerker å bruke synlige eller falske enderør.

Blant bilmerkene som fortsatt bruker falske registreringer er Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.

Disse bruker ofte plastdetaljer som ser ut som eksosrør, selv på plug-in hybrider, som ofte kryper sammen uten å slippe ut eksos. Volvo har tidligere hatt kromforlengere på eksosrørene, men har ikke brukt rene imitasjoner.

Robin Page, Volvos tidligere designsjef, forklarte beslutningen om å skjule enderørene:

– Synlige eksosrør har tradisjonelt vært forbundet med kraft og hastighet i biler med forbrenningsmotor. Ved å fjerne dem kan vi forenkle designet slik at det i større grad uttrykker skandinavisk estetikk, sier Robin Page.

Designendringen er også en del av Volvos overgang til elektrifisering. Page understreker at beslutningen er inspirert av kundenes økte fokus på renere byer og miljøforbedringer.

– Vi ønsker å sende et tydelig signal til kundene våre om at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene designet reflekterer ikke bare våre skandinaviske røtter, men viser også vår reise mot full elektrifisering, sier Robin Page til Green Car Reports .

Beslutningen om å fjerne synlige eksosrør kan også ha økonomiske fordeler for Volvo. Ifølge bransjeanslag kan bilprodusenten spare rundt 320 kroner pr bil, som tilsvarer over 230 millioner DKK årlig, basert på deres totale salg.

Volvo er i ferd med en stor transformasjon, hvor målet er at halvparten av deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere sagt var det – for tidligere i år måtte merket innrømme at det ikke lar seg gjøre.

Selv om Volvo går i en ny retning, er det fortsatt mange bilmerker som opprettholder det tradisjonelle designet med eksosrør. For noen produsenter er denne tilnærmingen knyttet til ønsket om å signalisere ytelse og styrke, selv på biler med hybridteknologi.

Fremtiden vil vise om flere bilprodusenter vil følge Volvos eksempel og endre designstrategiene sine i takt med den økende elektrifiseringen.

Latest

Don't miss

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at...

Kjent fra TV – politimann anklaget for juks

En av Danmarks mest kjente offiserer, trafikkbetjent Preben Sandager,...

Vil ikke hjelpe folk i bensinbiler: "Det er feil"

I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe...

Billig Dacia ydmyker Tesla Model Y igjen over hele Europa

Dette skjedde flere ganger fra måned til måned og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....