Det norske bilmiljøet går nå sammen i kampen for å etablere enda en racerbane i landet. Bilfolket vil ha et sted med plass til mye mer.
En ny racerbane. Eller faktisk et helt motorsportanlegg. Det er dette store deler av det norske bilmiljøet ønsker i landet.
Men noe slikt skjer ikke av seg selv, derfor møtte over 1200 bileiere og 500 biler opp for å vise sin støtte til planene som allerede er i sluttfasen.
Dette skriver norsk TV2 .
Faktisk er tegningene av anlegget som bilindustrien ønsker å bygge allerede ferdigstilt. De ser for seg en plassering i Samnanger, som ligger 50 minutter fra landets nest største by, Bergen
LES OGSÅ: Bilisten må betale 62.000 kroner – Audi kom 452 dager for sent
– Det vi ønsker er et komplett trafikksikkerhetssenter. Det handler om trafikkopplæring, førerutvikling og ikke minst et tilbud til både motorsport og tunge oppgavekjøretøy.
– Ulykkesstatistikken skyter i været, og vi deler Trygg Trafikks nullvisjon. Vi er faktisk invitert til å lage dem neste helg, sier Erik Espelid, som er en av hovedkreftene bak det nye prosjektet, til norsk TV2.
Hvorvidt Espelid og de andre bilfolket lykkes med planene, avhenger imidlertid av mer enn bare noen få tegninger og drømmer om et baneanlegg. Lokalbefolkningen må også være med. Det må politikerne også.
Men det er visstnok allerede positive toner fra Samnanger kommune. Uansett er det nå satt ned en arbeidsgruppe som skal se på hvor banen kan plasseres mer presist.
At anlegget skal medføre minst mulig ulempe for kommunens innbyggere er allerede lagt inn i planene. Derfor må banen også – dersom den blir realisert – ligge i et industriområde. Her er nærmeste nabo et vannkraftverk.
Da de 1.200 bilistene ble mottatt, kunne kommunens ordfører fortelle at kommunen er villig til å sette av 500.000 norske kroner til en forundersøkelse. Med andre ord, dersom det er det, kan det samles flertall i kommunestyret.
Norges eldste racerbane, Rudskogen, ble første gang innviet i mai 1990. Til sammenligning ble Danmarks første faste racerbane, Roskilde Ring, etablert allerede i 1955.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!