Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra kaldstart. Men dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Det er imidlertid noen tegn du bør være oppmerksom på.
Mange danske bileiere blir overrasket over et velkjent fenomen. Når bilen startes med helt kald motor, er tomgangshastigheten ofte merkbart høyere enn vanlig.
De høye turtallet under kaldstart kan være bekymringsfullt. Det er imidlertid vanligvis en helt bevisst funksjon fra bilens side. Eller i det minste ingeniørene som utviklet den.
Ofte synker antallet omdreininger etter kort tid.
Det kan imidlertid lett ta 30, kanskje til og med 40 sekunder – eller mer. Etter det stabiliserer motorens turtall seg til et mer «normalt» nivå.
Og det du kan oppleve som høye eller høyere turtall, hjelper faktisk motoren.
En kald motor forbrenner ikke drivstoff like effektivt. Bensinen fordamper rett og slett mindre effektivt i kulden.
Bilens datamaskin, motorstyringsenheten (ECU), kompenserer for dette. Den øker motorhastigheten for å sikre stabil forbrenning. Dette forhindrer at motoren går ujevnt eller stopper.
Samtidig bidrar den høyere tomgangshastigheten til at motoren varmes opp raskere. En varm motor er mer effektiv. Den slipper også ut færre skadelige stoffer.
Oppvarming er også viktig for bilens katalysator.
Det spiller en nøkkelrolle når det gjelder å få «restproduktet» som sendes ut via eksosen så rent som mulig.
Katalysatoren fungerer imidlertid bare optimalt når den har nådd driftstemperaturen. Den økte tomgangshastigheten bidrar aktivt til raskere oppvarming av eksossystemet.
På nyere Volkswagen-modeller kan du til og med høre den høyere tomgangen som en nesten raspende rumling fra eksosen. Men ikke bekymre deg, rumlingen vil forsvinne igjen.
Derfor økes turtallet midlertidig
Motoroljen er også en faktor i ligningen. En faktor du ikke kan ignorere. Når oljen er kald, er den tykkere.
Den har høyere viskositet. Dette betyr at den ikke smører motorens bevegelige deler like lett og raskt.
Det litt høyere turtallet bidrar til å sirkulere oljen raskere, og sikrer at oljen når alle kritiske komponenter i forbrenningsmotoren.
Den varmer også opp oljen slik at den oppnår riktige smøreegenskaper. Dette beskytter motoren mot unødvendig slitasje.
Den nøyaktige varigheten av den forhøyede tomgangshastigheten kan variere. Utetemperaturen spiller en stor rolle.
Generelt sett, jo kaldere det er, desto lengre tid kan det ta. Bilmodellen og den spesifikke designen til motoren spiller også en rolle.
Det er imidlertid svært vanlig med økt tomgangshastighet i 30 til 40 sekunder. I løpet av denne tiden mottar motorstyringen kontinuerlige data. Ulike sensorer i motoren gir informasjonen.
Kjølevæsketemperaturføleren er spesielt viktig. Den forteller ECU-en når motoren nærmer seg en passende temperatur. Når forbrenningen er stabil og temperaturen er riktig, synker tomgangshastigheten igjen.
Fra kaldstart til normal tomgang
Systemer som tomgangsluftkontrollventilen (IACV) justerer kontinuerlig hvor mye luft som trekkes inn i motoren.
Systemet jobber for å opprettholde den programmerte tomgangshastigheten. Når motoren er varm, er det mindre behov for justering. Du vil oppleve dette som en lavere tomgangshastighet.
Dette er en helt normal prosess som bilmerker har innebygd. Den tjener til å optimalisere motorens funksjon og levetid. Den reduserer også utslippene fra starten av.
Og i nyere biler som må oppfylle stadig strengere utslippskrav, er det faktisk veldig sannsynlig at du både vil høre og se det høyere tomgangshastigheten.
Alt dette gjøres for å hjelpe motoren med å varme seg opp, så det er sjelden noen grunn til å bekymre seg for den midlertidig høye tomgangen.
Du bør imidlertid være oppmerksom på avvik. Hvis tomgangshastigheten forblir høy selv etter at motoren er varm, kan det være et problem. Faktisk er det mest sannsynlig et problem.
En veldig ujevn eller fluktuerende tomgang er heller ikke normal.
Andre tegn på mulige feil er rykk, hikke og hakking. Hvis det føles feil og høres feil ut, så er det sannsynligvis … feil.
Hvis motorlampen begynner å lyse, er det et tydelig signal. Uvanlig røyk fra eksosen bør også undersøkes nærmere.
I slike tilfeller er det lurt å både stoppe bilen og kontakte en mekaniker, med mindre du er teknisk sett i stand til det og klarer oppgaven selv.
Problemene kan skyldes flere ting. Det kan være en lekkasje i innsugningssystemet. Og det er faktisk veldig vanlig.
På grunn av miljøregler og forskrifter er inntaket ofte laget av resirkulert plast. Og det er ikke alltid det beste i verden.
En defekt sensor eller problemer med drivstofftilførselen er andre mulige forklaringer. Men det er bare gjetting. Det mest nøyaktige svaret er å koble en såkalt tester til datamaskinens OBD-enhet.
For folk flest er imidlertid høy tomgang bare et tegn på at bilen gjør seg klar for dagens kjøretur. Ta en tur.