Store luksusvarebiler som Mercedes Vision V kan endre bilmarkedet, mener flere medier. Her er grunnen til at elektriske varebiler fรฅr mye oppmerksomhet akkurat nรฅ.
En ny generasjon elbiler er pรฅ vei โ og det er ikke SUV-er som stjeler sรธkelyset.
Ifรธlge flere eksperter ligger elektriske varebiler nรฅ an til รฅ bli den store vinneren i fremtidens bilmarked. Og bilprodusenter som Mercedes-Benz er allerede klare med luksuriรธse ideer for hvordan fremtiden kan se ut.
Med presentasjonen av konseptbilen Vision V viste Mercedes hvordan elektriske varebiler ikke lenger bare er praktiske arbeidsredskaper.
De kan nรฅ forvandles til rullende luksussalonger, kontorer eller hjem pรฅ hjul โ perfekt for bรฅde private kjรธpere og VIP-transport.
Elektriske varebiler utnytter plassen bedre enn SUV-er
Vision V er basert pรฅ Mercedes sin nye VAN.EA-plattform , som er utviklet spesielt for elbiler. Fordi batterier og motorer kan plasseres mer fleksibelt, kan hjulene skyves helt ut i hjรธrnene. Resultatet er mer kupรฉplass uten at bilen blir stรธrre utvendig.
Sammenlignet med tradisjonelle SUV-er utnytter en elektrisk varebil mye bedre plassen. En Honda Odyssey rommer for eksempel nesten like mye bagasje som en Chevrolet Suburban, selv om den er 53 centimeter kortere.
Kombinasjonen av lav gulvhรธyde, store รฅpninger og hรธy effektivitet gjรธr varebiler til en sterk kandidat i en tid hvor plass, effektivitet og fleksibilitet blir stadig viktigere.
Mercedes hรฅper รฅ levere en rekkevidde pรฅ opptil 500 kilometer i sine nye luksusvarebiler, mens konkurrenter som Chrysler og Ford allerede jobber med lignende konsepter.
Elektriske varebiler er perfekte for fremtidens krav
Varebiler passer perfekt for styrken til elbiler. Formen gjรธr dem mer aerodynamiske enn mange SUV-er, noe som betyr lengre rekkevidde pรฅ en lading. Og fordi hytta kan utnyttes mye bedre, kan elektriske varebiler tilby bรฅde kontorplasser, loungemiljรธer og familievennlige rom.
Spesielt i tettbygde strรธk som Kina og Europa er det allerede stor etterspรธrsel etter elektriske luksusvarebiler, hvor de brukes som firmabiler og VIP-transport.
Flere eksperter anslรฅr at USA og resten av verden vil fรธlge etter โ akkurat som vi har sett tidligere med SUV-er.
Samtidig kan de store elektriske varebilene bli et fristed for folk pรฅ farten. Fremtidige modeller vil vรฆre utstyrt med trรฅdlรธst internett, store skjermer og muligheten til รฅ gjรธre bilen om til et mobilt kontor eller til og med et sted for en yogaรธkt mens barna er pรฅ sport. Eller annen mangel.
Danmark og Norge kan dra nytte av utviklingen
I land som Danmark og Norge, hvor andelen elbiler allerede er svรฆrt hรธy, kan elektriske varebiler fรฅ ytterligere fart. Norge hadde allerede i 2024 en elbilandel pรฅ nesten 89 prosent av alle nye biler.
Her er Tesla Model Y den mest solgte bilen, men elektriske varebiler kan fรฅ en helt ny mรฅlgruppe de neste รฅrene.
I Danmark vokser ogsรฅ behovet for fleksible biler, spesielt blant barnefamilier og bedrifter som รธnsker en grรธnnere profil.
Hvis elektriske varebiler kan matche komforten til SUV-er samtidig som de tilbyr mer plass, kan de bli attraktive alternativer โ spesielt i storbyer, hvor plassen er trang og bรฆrekraft er viktigere.
Samtidig vil varebiler som Vision V kunne levere pรฅ bรฅde komfort, rekkevidde og funksjonalitet, noe som kan lokke kjรธpere som ellers ville valgt SUV eller stasjonsvogn.
Elektriske varebiler passer til en ny tidsรฅnd
Utvikling handler ikke bare om teknologi og rekkevidde. Eksperter pรฅpeker at varebilen sender et helt annet signal enn den klassiske SUV-en. Der SUV-en ofte forbindes med individualisme og status, handler varebilen om fellesskap, deling og fleksibilitet.
โ Varebiler er en mer menneskelig og inkluderende type bil, sier Felix Kilbertus fra designhuset Pininfarina, som ogsรฅ jobber med nye elektriske varebilkonsepter. "Det handler om รฅ reise sammen – ikke bare om รฅ beskytte deg selv."
Flere produsenter som Volkswagen, Chrysler og Ford har allerede planer om elektriske varebiler for bรฅde privat og kommersiell bruk. Mercedes-Benz vil ogsรฅ lansere luksusversjoner i USA โ og kanskje senere i Europa.
Fremtiden for bilmarkedet kan derfor bli mye mer firkantet, romslig og sosial enn vi har vรฆrt vant til de siste 20 รฅrene. Kanskje den neste store trenden ikke blir nok en SUV โ men en romslig, stillegรฅende og superpraktisk elektrisk varebil.