Den elektriske ID.Golf vil erstatte ID.3. Det skjer også i Danmark, og nå har vi en ide om prisen.
Det er så å si ingen registreringsavgift på de aller fleste elbiler i Danmark. Derfor har vi også en ide om prisen på den nye Volkswagen ID.Golf, en bil som skal erstatte ID.3.
Nettmagasinet Ecomento mener de har kommet så langt at de har både et anslag på dimensjonene og prisen.
Hvis vi først skal ta bilens fysiske utseende, peker mye akkurat nå på at du bør se en Golf 4 for deg selv. I hvert fall når det gjelder størrelse. Den bilen var på markedet fra 1997 til 2006, både som kombi, stasjonsvogn og cabriolet.
Selv om cabriolet egentlig bare var en Golf 3 med forskjellige frontlykter. Men la det være med det. Tar vi utgangspunkt i kombikupeen fra den gang, var det en bil på 4,18 meter lang, den var 1,4 meter høy og 1,7 meter bred.
Til sammenligning er dagens Golf 8, som er tilgjengelig med både diesel- og bensinmotorer, nesten 4,3 meter lang og halvannen meter høy. Neste Golf i serien blir derfor en mindre bil.
LES OGSÅ: Ny type bilkontrollsvindel brer seg i Danmark
Du kan ikke si at prisen blir lavere. Dessverre. Ifølge Ecomentos opplysninger vil nye ID.Golf koste 33.000 euro uten skatt. Dette tilsvarer 246.000 kroner. Dette er prisen for basisversjonen med en rekkevidde på 400 kilometer.
Til sammenligning koster den mest oppskrapte Golf 8 i Tyskland 25.000 euro, mens den billigste Volkswagen ID.3 koster vel 33.500 euro. Vil du betale bare litt mer for en ID.Golf, er det ventet at Volkswagen også får en batteripakke med en rekkevidde på 600 kilometer på programmet.
Det er imidlertid ikke en bil som er rett rundt neste gatehjørne. Volkswagen meldte tidligere i år at en rekke nye elbilplattformer igjen er forsinket. Det er knapt noen som forventer at ID.Golf blir en realitet for 2029. En Golf R-modell kommer imidlertid ikke ut av det. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!