Du mรฅ alltid trekke til hรธyre. Selv om det kanskje ikke er andre sjรฅfรธrer rundt. Det er ikke mulig รฅ legge seg i midtbanen.
La det gรฅ, fristes man til รฅ si. For det er ogsรฅ ulovlig. Altsรฅ รฅ ligge i midtbanen pรฅ motorveien. I alle fall nรฅr det er plass til hรธyre.
Det er ogsรฅ ulovlig selv om det ikke er noen eller bare noen fรฅ andre sjรฅfรธrer pรฅ veien. Og sjansen eller risikoen โ og det vil du โ for รฅ bli tatt er derfor ganske liten.
Ifรธlge klippet under varierer hastigheten mellom 70 og 90 kilometer i timen. I videoen kan du se hvordan bilen lenger fremme ikke trekker inn, selv om andre biler nรฆrmer seg bakfra i hรธyere hastighet.
Konsekvensen er ikke bare dyp irritasjon for alle andre bilister, men en veldig konkret stall. I trafikkloven stรฅr det under ยง 15, ledd 1, at du fรฅr en bot pรฅ 1000 kr for ikke รฅ holde deg sรฅ langt til hรธyre som mulig.
Det gale er at i Sverige, hvor klippet nedenfor er fra, blir denne typen sett pรฅ med mye mildere รธyne. ร ligge konstant i midtbanen koster bare 500 svenske kroner, tilsvarende 320 danske kroner. Mens det er litt dyrere โ nemlig 1.000 svenske kroner โ รฅ kjรธre forbi inne.
Og nei, du fรฅr ikke 'overkjรธre' innenfor Danmark heller. Selv ikke om det i manges รธyne egentlig bare handler om รฅ passere tregere trafikk. Du mรฅ helt ut til det ytterste sporet og sรฅ inn igjen.
Ingen – risikoen for รฅ bli fanget i den er minimal. Men det betyr ikke at politiet nรธdvendigvis ser en annen vei.
Boosted har tidligere kunnet fortelle om hvordan en kvinne ble bรฅde dรธmt og bรธtelagt for รฅ ha gjort noe som de fleste av hennes medtrafikanter gjรธr. Og det hver evige dag i trafikken. Les mer om det her .
Nรฅr det er sagt, blir trafikkreglene regulert โ noen vil si skjerpet โ nesten hvert รฅr. Visste du for eksempel at fra 1. januar 2025 har kommunene mรฅttet forby alle bensin- og dieselbiler i byene?
Ja, den er god nok. Til nyttรฅr var det kun i Danmarks fire stรธrste byer og pรฅ Frederiksberg at nullutslippssoner ble tillatt. Men nรฅ gjelder det alle kommuner i Danmark. En undersรธkelse viser imidlertid at de aller fleste kommuner ikke har tenkt รฅ kaste ut bensin- og dieselbiler.