En svensk forsker sier nå at det kan være en større miljøgevinst i dieselbilen. I hvert fall i forhold til elbilen. Strøm bør derfor kun være et alternativ.
Diesel fremheves av enkelte forskere som et mulig mer miljøvennlig alternativ til strøm for elbiler.
Og spesielt i en global kontekst, hvor bærekraft og åpenhet er nødvendig for at forbrukere skal ta informerte valg.
Forsker og grunnlegger av Consupedia, Roberto Rufo Gonzalez, jobber med å analysere produkter fra et bærekraftsperspektiv sammen med Det Kgl. Teknologisk Institutt (KTH). Han understreker at spørsmålet om den mest klimaansvarlige bilen ikke kan besvares entydig:
– Det er aldri mulig å svare på hva som er den beste bilen, det spørsmålet er for komplekst og for subjektivt, det er for mange ulike egenskaper ved de forskjellige bilene, noe som gjør det vanskelig, sier Roberto Rufo Gonzalez.
Ifølge Gonzalez blir elbiler sett på som ett blant flere alternativer fremfor den eneste løsningen på klimaproblemene.
LES OGSÅ: Helt ny Polestar 4 tilbakekalt – knapper fungerer ikke
Han påpeker at vi trenger åpenhet og muligheter for å fremme en bærekraftig verden. For de som ikke har råd til elbil kan diesel, spesielt med tillegg av HVO-drivstoff, være et bedre alternativ for klimaet.
Gonzalez sin forskning viser at elbiler drevet av gjennomsnittlig global elektrisitet faktisk kan ha et sammenlignbart eller enda høyere CO₂ fotavtrykk enn dieselbiler.
Han påpeker at globalt sett slipper en elbil ut cirka 1,08 kilo CO₂ pr kort kilometer, mens en dieselbil ligger på rundt 1,23 kilo pr kilometer, basert på dieselblandingen i Sverige i 2023. Avvikene er imidlertid innenfor en feilmargin, noe som gjør at differansen nesten er utlignet.
– Ser man på feilmarginen er det ingen forskjell i det hele tatt, sier Gonzalez.
Denne vurderingen deles ikke av Sveriges svar til Energimyndigheten. Her hevdes det at elbiler generelt er mer klimavennlige.
Spesielt med fossilfri strøm, som er i både det danske og svenske strømnettet. Det danske energibyrået mener derfor at Gonzalez' globale tilnærming overser miljøgevinsten som lokal fossilfri elektrisitet gir:
– Nesten all strømmen svenskene bruker er svensk og fossilfri. Å si noe annet er helt feil, sier Martin Johansson fra Energistyrelsen til Aftonbladet .
Gonzalez understreker imidlertid at klimaendringer er en global utfordring, der både utslipp og utslipp må vurderes i et globalt perspektiv.
Hans beregninger viser at elbiler i land som Kina og USA kan ha langt større CO₂-utslipp per kilometer enn i Sverige. Ifølge hans analyser slipper en dieselbil som bruker HVO-drivstoff bare ut 0,28 kilo CO₂ pr. kilometer, mens en bensinbil med E85 slipper ut 0,8 kilo pr kilometer.
HVO, som er en kjemisk kopi av diesel, men med svært lavt klimaavtrykk. Ulempen er imidlertid at HVO-diesel i dag er mye dyrere pr liter.
– HVO skal bli billigere, det er bedre for miljøet. Men det er for dyrt, og det påvirker valgene til vanlige forbrukere, påpeker drivstoffekspert Nora Johnsson.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!