Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske sjåfører å ødelegge støtfangere og i noen tilfeller bakluker for å skru på bilskilt. Men noen biler slipper unna med det.

Veteranbileiere kan puste lettet ut. De slipper å bore i bilens gamle bilskilt for å unngå en bot på 1000 kroner.

Kravet om påskrudde bilskilt, som har vært i kraft siden november 2015, gjelder ikke for klassiske biler.

Unntaket er skrevet inn i loven for å beskytte historiske bilskilt. Det gjelder spesifikt de gamle, svarte emaljeskiltene som kan plasseres på biler med registreringsdato 1. april 1976.

LES OGSÅ: Elbilmerke reddet fra konkurs til tross for et underskudd på 10 milliarder

Kravet om å bore hull og montere skruer ødelegger de originale panelene. Mange av disse panelene er dyre og en viktig del av bilens identitet.

Derfor er eiere av disse bilene unntatt fra å oppfylle det ellers gjeldende kravet, ifølge den danske trafikkstyrelsen .

Dette betyr imidlertid ikke at bilskiltene kan være løse. Loven krever fortsatt at de skal være «forsvarlig festet» og på en måte som er passende for kjøretøyet.

Hovedregelen for danske sjåfører

For de aller fleste andre bileiere i Danmark gjelder helt andre regler. Her har det vært obligatorisk å skru på bilskiltene siden 15. november 2015.

Regelen ble innført for å bekjempe et økende antall tyverier av bilskilt.

Stjålne bilskilt brukes ofte til andre forbrytelser, fra å unngå å betale for bensin til å skjule identiteten til en fluktbil.

Hvis en vanlig bil blir stoppet og bilskiltene ikke er skrudd fast, koster det en bot. Boten er på 1000 kroner.

Kravet er at hvert bilskilt må festes med minst to skruer. I tillegg må skruehodene være dekket med en hette i samme farge som bilskiltets bakgrunn.

Loven fungerer ikke – bilskilt blir stjålet i stor skala

Det er ikke bare veteranbiler som er unntatt fra regelen om skruer. En rekke andre kjøretøytyper er også unntatt.

Dette gjelder for eksempel motorsykler og mopeder. Tilhengere og campingvogner er heller ikke omfattet av kravet om å være boltet fast.

Det samme gjelder for det tredje nummerskiltet. Det brukes vanligvis på et sykkelstativ som er montert bak på bilen.

For alle kjøretøytyper er det imidlertid fortsatt et krav at nummerskiltet må være «solidt montert». Dette sikrer at skiltet ikke faller av under kjøring.

Men loven fungerer ikke. Dette har blitt avslørt gjennom en rekke bilskilttyverier siden 2015. Bare 30. mai i år meldte 10 bileiere at bilskiltene sine var stjålet til Fyns politi.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...