Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske sjåfører å ødelegge støtfangere og i noen tilfeller bakluker for å skru på bilskilt. Men noen biler slipper unna med det.

Veteranbileiere kan puste lettet ut. De slipper å bore i bilens gamle bilskilt for å unngå en bot på 1000 kroner.

Kravet om påskrudde bilskilt, som har vært i kraft siden november 2015, gjelder ikke for klassiske biler.

Unntaket er skrevet inn i loven for å beskytte historiske bilskilt. Det gjelder spesifikt de gamle, svarte emaljeskiltene som kan plasseres på biler med registreringsdato 1. april 1976.

LES OGSÅ: Elbilmerke reddet fra konkurs til tross for et underskudd på 10 milliarder

Kravet om å bore hull og montere skruer ødelegger de originale panelene. Mange av disse panelene er dyre og en viktig del av bilens identitet.

Derfor er eiere av disse bilene unntatt fra å oppfylle det ellers gjeldende kravet, ifølge den danske trafikkstyrelsen .

Dette betyr imidlertid ikke at bilskiltene kan være løse. Loven krever fortsatt at de skal være «forsvarlig festet» og på en måte som er passende for kjøretøyet.

Hovedregelen for danske sjåfører

For de aller fleste andre bileiere i Danmark gjelder helt andre regler. Her har det vært obligatorisk å skru på bilskiltene siden 15. november 2015.

Regelen ble innført for å bekjempe et økende antall tyverier av bilskilt.

Stjålne bilskilt brukes ofte til andre forbrytelser, fra å unngå å betale for bensin til å skjule identiteten til en fluktbil.

Hvis en vanlig bil blir stoppet og bilskiltene ikke er skrudd fast, koster det en bot. Boten er på 1000 kroner.

Kravet er at hvert bilskilt må festes med minst to skruer. I tillegg må skruehodene være dekket med en hette i samme farge som bilskiltets bakgrunn.

Loven fungerer ikke – bilskilt blir stjålet i stor skala

Det er ikke bare veteranbiler som er unntatt fra regelen om skruer. En rekke andre kjøretøytyper er også unntatt.

Dette gjelder for eksempel motorsykler og mopeder. Tilhengere og campingvogner er heller ikke omfattet av kravet om å være boltet fast.

Det samme gjelder for det tredje nummerskiltet. Det brukes vanligvis på et sykkelstativ som er montert bak på bilen.

For alle kjøretøytyper er det imidlertid fortsatt et krav at nummerskiltet må være «solidt montert». Dette sikrer at skiltet ikke faller av under kjøring.

Men loven fungerer ikke. Dette har blitt avslørt gjennom en rekke bilskilttyverier siden 2015. Bare 30. mai i år meldte 10 bileiere at bilskiltene sine var stjålet til Fyns politi.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850...

Ny Le Mans-bil fra Toyota forbrenner hydrogen

Toyotas nye GR H2 Racing Concept er «bare» en...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911...

Dansk bilselskap går konkurs til tross for et overskudd på 10 millioner

Det danske leasingselskapet Justdrive Aps har begjært seg konkurs....

Mercedes tilbakekaller elbiler – høres feil ut i revers

Elbiler lager vanligvis ikke mye støy. Men når de...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...