Disse bilmerkene står ved de største bodene i EU

Et stort antall bilmerker klarer allerede ikke å leve opp til grensene for hva modellprogrammene deres slipper ut av CO2. Det betyr store boder fra EU.

Neste år innfører EU enda strengere utslippskrav for bilindustrien. Og dersom bilmerkene ikke lever opp til dem, settes det umiddelbart opp store boder.

Volkswagen og BMW er noen av bilmerkene som allerede har klaget høylytt over utsiktene til bodene. De ønsker å få lov til å skru på mer. Les mer om det her .

Men slik det ser ut nå, står Volkswagen og BMW overfor store boder fordi de slipper ut for mye. Det viser en rapport fra analyseselskapet Dataforce, som Automotive News har sett.

For Volkswagen er det et trøkk at søstermerkene i konsernet har for få elbiler i bilparken og dermed på papiret slipper ut for mye CO2.

LES OGSÅ: Reservekor tar ledig Formel 1-plass fra Magnussen

I 2025 er den nye gjennomsnittlige CO2-grensen pr kilometer for bilmerkenes modellprogrammer 93,6 gram. Akkurat nå er den 116 gram.

Ford har også alvorlige problemer med å komme under utslippsgrensene. Faktisk er Ford det bilmerket som for tiden er på den største standen på EUs side.

Og boden kan bli enda større. Fordi Ford har denne uken annonsert at merket skroter utviklingen av en elbil, som allerede er forsinket. I tillegg vil merket bruke mindre penger på elbiler generelt. Ford dropper også ideen om å selge kun elbiler i EU innen 2030.

Det er imidlertid en liten redningsplanke for de strenge bilprodusentene. Sammen kan de danne såkalte «utslippsbassenger» og deretter kjøpe dem av hverandre på kryss og tvers. Det er disse bassengene som i mange år har anskaffet bl.a. Tesla milliardinntekter hvert år.

Hos Renault har ledelsen direkte oppfordret EU til å utsette de strengere utslippskravene fordi elbilsalget henger etter. Faktisk er det bl.a. i Tyskland kollapset direkte for 7. måned på rad.

Motsatt vil investeringer i plug-in hybrider, som bl.a Volkswagen og Ford satser på tilbakeslag. Strengere krav til ladbare hybriders forbrukstall er satt for å gjøre biltypen mye dyrere allerede i 2027. Les mer om det her .

Disse bilmerkene står – i kronologisk rekkefølge – for de største CO2-bodene fra nyttår:
Ford
Volkswagen-konsernet
Renualt-Nissan-alliansen
Stellantis-gruppen
Hyundai
Mercedes
BMW
Toyota
Geely-gruppen – inkludert Volvo og Polestar
Kilde: Dataforce



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler kjører bare 0,6 prosent av kilometerne i Danmark

Ved inngangen til 2022 var det så få elektriske...

Sjåfører som velger disse lakkfargene taper mest penger

En bil er generelt en dårlig investering. Noen er...

Sjåføren stoppet ved grensen – nå skylder han 1 million danske kroner.

To ukrainske statsborgere ble stoppet av politi- og tollenheten...

Bilister saksøker Tesla: «Dere får oss til å se ut som fascister»

En gruppe franske Tesla-eiere saksøker bilmerket og hevder at...

BYD har tapt 152 milliarder kroner på elbiler

Kinesiske BYD, som selv startet den ville priskrigen på...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....