Bileiere som har hatt en kort elbil i 4 รฅr eller mer er langt mindre bekymret for rekkevidden enn fรธrere som er 'uerfarne' elbileiere.
Nykommere til elbiler er langt mer opptatt av rekkevidden til bilene enn folk som har hatt elbiler litt lenger.
Det viser en undersรธkelse som Norsk elbilforening, Norsk Elbilforening, stรฅr bak.
โ Det blir lettere nรฅr man blir kjent med bilen og har hurtigladet noen ganger, sier foreningens generalsekretรฆr Christina Bu.
Litt over hver femte โ 17 prosent โ โโsvarte i undersรธkelsen at de opplever rekkeviddeangst i elbil. Og at det faktisk skjer ofte.
LES OGSร : Bensin er ยซsuperbilligยป om noen รฅr โ elbiler har skylden
Dette selv om antallet lynladere i offentlige rom har utvidet seg betydelig de siste รฅrene. โ Det er overraskende at vi ikke ser flere endringer i opplevelsen av rekkeviddeangst i takt med utviklingen av hurtigladere, sier Christina Bu, generalsekretรฆr i elbilforeningen.
Blant sjรฅfรธrer som har hatt en kort elbil i fire รฅr eller mer, vil 13 prosent si at de fortsatt opplever rekkeviddeangst.
En annen ting er at strรธmmen faktisk ikke er billig i det hele tatt i Norge. I hvert fall ikke ifรธlge det norske svaret til FDM, NAF. ร lynlade en elbil er nรฅ like dyrt som รฅ fylle diesel, heter det i nord. Les mer om det her.
Pรฅ den annen side tror International Energy Council at bensin vil bli ยซsuperbilligยป i lรธpet av fรฅ รฅr. Det er imidlertid ikke med oljeselskapenes gode vilje, men snarere et uttrykk for at etterspรธrselen kun vil falle i perioden.