16. februar, 2025

Disse elbilene må trekke mest og minst på kroken

Noe av det som kan holde bilistene fra å kjøpe elbil er spørsmålet om tillatt tilhengervekt. Noen har lov til å slepe mer enn andre, mens noen biler ikke er tillatt i det hele tatt.

På mange diesel- og bensinbiler – spesielt i Norden – er hengerfestet selvforsynt. Det er bare ikke sånn på elbiler, hvor det kanskje ikke er lov å tauing av noe i det hele tatt.

Ikke engang om det i dag er nesten 100 elbilmodeller som kan slepes. Og likevel kan det være vanskelig å finne ut hva bilene egentlig må ha hengende på kroken.

Tidligere har det ofte vært et problem at mange elbiler ikke er typegodkjent med hengerfeste i det hele tatt. Og de som hadde godkjenningen måtte ofte dra svært få kilo.

Det er ikke nødvendigvis slik i dag. Flere elbiler har allerede lov til å trekke inntil 2500 kilo på kroken, men det finnes også de der kroken kun er ment som støtte for sykkelstativet. Det er det.

LES OGSÅ: Rons Suzuki ble rammet av en mystisk feil i visningshallen

Derfor kan det være greit å ha oversikt. Svenske Allt om elbiler har samlet en slik. Listen inkluderer meget praktisk også fremtidige elbiler. Det kan være at du synes det nåværende utvalget er for lite eller ikke for deg.

Spørsmålet er da om du i det hele tatt bør kjøpe elbil. For selv om nye diesel- og bensinbiler som kun kan brenne drivstoff basert på råolje er i ferd med å bli forbudt, er ikke svaret så entydig.

Debatten om elbiler – og om det er den eneste transportformen i fremtiden – setter seg uansett ikke. Toyota mener for eksempel at elbiler aldri vil ta mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

DISSE ELBIENE MÅ DRA MEST PÅ HAKEN:

BMW iX 2.500 kilo
Kia EV9 2.500 kilo
Audi Q6 e-tron 2.400 kilo
Lotus Eletre 2.250 kilo
Tesla Model X 2.250 kilo
Polestar 3 2.200 kilo
Volvo EX90 2.200 kilo
BMW i5 M60 2000 kilo
BMW i7 2000 kilo
Ni EL7 2000 kilo
Ni ET7 2000 kilo
Polestar 4 AWD 2000 kilo
Zeekr 001 2000 kilo

DISSE ELEKTRISKE BILENE MÅ MINST TREKK PÅ HAKEN:

Nissan Leaf 75 kilo (sykkel)
Volkswagen ID.3 75 kilo (sykkel)
Hyundai Kona Electric 300 kilo
Kia e-Niro 300 kilo
Kia e-Soul 300 kilo
Maxus Euniq 5 400 kilo
Maxus Euniq 6 400 kilo
Nissan E-NV200 450 kilo
MG 4 elektrisk 500 kilo
MG 5 elektrisk 500 kilo
MG ZS EV (år 2022) 500 kilo
Renault Mégane (40 kWh) 500 kilo

Latest

Don't miss

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner...

Tesla: Det er ikke ulovlig å betale 0 kroner i skatt

Det høres ut som noe Mogens Glistrup kan ha...

Bilgiganten starter produksjon av 'superbatteri' for elbiler

Hyundai-konsernet, som også inkluderer Kia, mener nå at det...

Bilmerket MG loj – nå får Ole 727.000 kroner

Kinesiske MG har spøkt med firehjulsdriften i elbilen MG...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen bygger imidlertid også en elbil med falsk motorlyd. BMW vet hva kundene vil ha. Eller...

Tesla-eiere er nok en gang de dårligste sjåførene i trafikken

Tesla-eiere topper igjen en kjedelig statistikk. Ifølge en årlig amerikansk studie er Tesla-sjåførene de verste i trafikken. Tesla-eiere har nok en gang blitt kåret...

Bilgigantkrise – trenger akutt å finne 37 milliarder kroner

Porsche er ikke det eneste tyske bilmerket som har det vanskelig. Mercedes melder nå at de akutt trenger 37 milliarder kroner. Ifølge German Manager...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land å ta førerprøven i en bil med automatgir og unngå restriksjoner, ønsker svenske kjørelærere å...

Acura dropper elbiler for at satse på hybridbiler

Hondas amerikanske merke Acura vil ikke lenger kaste hele sin virksomhet bak elbiler. Så nå må vi fokusere på hybrider. Hondas undermerke Acura har...

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung betalte batterigiganten Northvolt to politikere 23.000 kroner for å få godkjent en fabrikk. Den konkursrammede...

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med Honda, vil si opp 9000 ansatte. Og nå utelukker ikke merket å stenge flere fabrikker...

7300 elbiler med kinesiske batterier tilbakekalt

Først Audi og nå Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler fordi elbiler er potensielle brannbomber. Nå tilbakekalles over 7.300 biler. Mercedes advarer nå enkelte...

Haas avslører: Hvorfor Kevin Magnussen fikk sparken

Kevin Magnussen er ikke en saga blott i Haas. Men det blir ingen fast plass i 2025. Nå begrunner lagleder Ayao Komatsu avgjørelsen. Kevin...

Mange sjåfører nekter ansvar for disse ulykkene.

Nye tall viser at sjåfører i større grad enn før nekter å ta på seg skyld når de er skyld i selv mindre trafikkulykker....

Solgt 30.000 elbiler – bilgiganten har tapt 20 milliarder

Utleiegiganten Hertz har tapt milliarder på å ha elbiler i bilparken. Nå er 30.000 av dem, først og fremst Teslaer, solgt for å dekke...

EU ombestemmer seg: Bensinbiler skal ikke lenger betale bompenger

EU foreslår kanskje en lov som vil tillate bilprodusenter å gi avkall på gigantiske boder for ikke å bygge nok elbiler. EU vurderer en...