19. september, 2024

Disse elbilene må trekke mest og minst på kroken

Noe av det som kan holde bilistene fra å kjøpe elbil er spørsmålet om tillatt tilhengervekt. Noen har lov til å slepe mer enn andre, mens noen biler ikke er tillatt i det hele tatt.

På mange diesel- og bensinbiler – spesielt i Norden – er hengerfestet selvforsynt. Det er bare ikke sånn på elbiler, hvor det kanskje ikke er lov å tauing av noe i det hele tatt.

Ikke engang om det i dag er nesten 100 elbilmodeller som kan slepes. Og likevel kan det være vanskelig å finne ut hva bilene egentlig må ha hengende på kroken.

Tidligere har det ofte vært et problem at mange elbiler ikke er typegodkjent med hengerfeste i det hele tatt. Og de som hadde godkjenningen måtte ofte dra svært få kilo.

Det er ikke nødvendigvis slik i dag. Flere elbiler har allerede lov til å trekke inntil 2500 kilo på kroken, men det finnes også de der kroken kun er ment som støtte for sykkelstativet. Det er det.

LES OGSÅ: Rons Suzuki ble rammet av en mystisk feil i visningshallen

Derfor kan det være greit å ha oversikt. Svenske Allt om elbiler har samlet en slik. Listen inkluderer meget praktisk også fremtidige elbiler. Det kan være at du synes det nåværende utvalget er for lite eller ikke for deg.

Spørsmålet er da om du i det hele tatt bør kjøpe elbil. For selv om nye diesel- og bensinbiler som kun kan brenne drivstoff basert på råolje er i ferd med å bli forbudt, er ikke svaret så entydig.

Debatten om elbiler – og om det er den eneste transportformen i fremtiden – setter seg uansett ikke. Toyota mener for eksempel at elbiler aldri vil ta mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

DISSE ELBIENE MÅ DRA MEST PÅ HAKEN:

BMW iX 2.500 kilo
Kia EV9 2.500 kilo
Audi Q6 e-tron 2.400 kilo
Lotus Eletre 2.250 kilo
Tesla Model X 2.250 kilo
Polestar 3 2.200 kilo
Volvo EX90 2.200 kilo
BMW i5 M60 2000 kilo
BMW i7 2000 kilo
Ni EL7 2000 kilo
Ni ET7 2000 kilo
Polestar 4 AWD 2000 kilo
Zeekr 001 2000 kilo

DISSE ELEKTRISKE BILENE MÅ MINST TREKK PÅ HAKEN:

Nissan Leaf 75 kilo (sykkel)
Volkswagen ID.3 75 kilo (sykkel)
Hyundai Kona Electric 300 kilo
Kia e-Niro 300 kilo
Kia e-Soul 300 kilo
Maxus Euniq 5 400 kilo
Maxus Euniq 6 400 kilo
Nissan E-NV200 450 kilo
MG 4 elektrisk 500 kilo
MG 5 elektrisk 500 kilo
MG ZS EV (år 2022) 500 kilo
Renault Mégane (40 kWh) 500 kilo

Latest

Don't miss

Det danske transportstyrelsen lyver, sier den danske dekkdirektøren

Transportstyrelsen mener at et lovpålagt krav til vinterdekk er...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye...

Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner

Lucid Motors, som nå skulle vært i Danmark, har...

29-åring siktet for uaktsom kjøring 38 ganger

En 29 år gammel mann, som ikke allerede har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...