10. februar, 2025

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren.

Cato Bryn var en av dem som falt for Jaguar I-Pace. Nå seks år senere har han en elbil som er død etter 35.000 kilometer. Reparasjonen kostet ham 135.000 kroner.

– Vi kjøpte vår Jaguar I-Pace HSE for litt over 800.000 kroner i september 2018 fra forhandleren Motorpool, og har vært veldig fornøyd med den.

– Den er deilig å kjøre, og vi venter spent på neste elbil fra Jaguar, sier Cato Bryn til norsk TV2.

Han forteller at elbilen kun har gått 35.500 kilometer på de seks årene han har eid den. Alle tjenester er fulgt til punkt og prikke, og bilen har generelt blitt tatt godt vare på. Den har blant annet: alltid stått innenfor.

– Mot slutten av oktober i år opplevde vi at bilen ikke ville lade og vi fikk flere feilmeldinger.

– Det skulle etter hvert vise seg at dette var mer alvorlig enn jeg først trodde – og det var rett og slett ikke mulig å få hjelp fra en forhandler, sier han.

– Vi tok selvfølgelig først kontakt med Motorpool, da det var der bilen ble kjøpt. Her fikk vi til svar at de «kanskje kunne se på det i januar 2025».

– Vi ble anbefalt å prøve Insignia Oslo i stedet og tok kontakt med dem. Her fikk vi beskjed om at de måtte gjøre en datasjekk av bilen for å finne ut hva som egentlig var problemet.

– Bare det kostet 10.000 kroner. Ville vi være villige til å betale for dette? Mitt svar var at vi ikke har noe valg.

Etter noen dager kommer verkstedet tilbake for å spørre Cato om han har valgt en forsikring som beskytter ham mot motorsykkelhavari. Fordi Jaguaren er død.

Reparasjonen koster 135.000 kroner. Penger som Cato selv må betale fordi forsikringen ikke dekker den slags.

Cato synes prisen er helt absurd. Spesielt fordi elbilen ikke mangler mer enn 35.000 kilometer. Og derfor ikke eldre enn 6 år.

Som Jaguar-eieren forstår, skyldes den høye prisen at batteriet er defekt. Og at man må passe på at ladingen ikke overopphetes. I tillegg er det flere feil på bilen.

Men det er ingen hjelp å få. Jaguar-importøren i Norge mener imidlertid det er beklagelig at en bil med så lav kjørelengde er utgått. Men her er det heller ingen hjelp å få. Forhandleren benekter også det samme.

Her hjemme synes importøren heller ikke det er noe å gjøre. Men det handler mest om at Jaguar ikke synes bilene har noen problemer. Les mer om det her .

I hvert fall ikke av den typen som har fått Jaguar i USA til å kjøpe tilbake opptil 3000 I-Pace-modeller nettopp på grunn av batteripakkens mange problemer.

Latest

Don't miss

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million...

Ferrari er opptatt – alt er utsolgt frem til 2027

Ferrari pøser inn penger i nye gatebiler. Faktisk tjener...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...