Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter som BYD, sier de.

Fremtiden ser usikker ut for mange kinesiske bilmerker. Analytikere spår en betydelig konsolidering i det kinesiske bilmarkedet.

Bare noen få sterke spillere forventes å overleve. Merker som Nio, Xpeng og Li Auto nevnes som noen av merkene som kan få det vanskelig. Spesielt i konkurransen mot giganten BYD.

Noen eksperter mener at fusjoner er nødvendige for at mindre produsenter skal overleve.

En ekspert, Yiran, går så langt som å spåre at bare ti bilmerker vil overleve i fremtiden. Dette skaper stor usikkerhet for de mange nåværende merkene på det kinesiske markedet.

Dette rapporteres av Newsqq .

Presset på mindre produsenter er allerede tydelig. Nio har nylig opplevd store økonomiske vanskeligheter.

Selskapet måtte hente inn rundt 3,38 milliarder danske kroner i ny kapital. Dette skjedde etter et tap på omtrent 5,85 milliarder danske kroner i siste kvartal 2023.

Denne situasjonen illustrerer utfordringene mindre kinesiske bilprodusenter står overfor. Det er vanskelig å si nøyaktig hva Nio kunne ha gjort annerledes for å unngå den negative utviklingen.

Tre professorer deltok nylig i en paneldiskusjon i Kina. Her diskuterte de hvordan de mindre bilmerkene kunne ha handlet annerledes. De pekte på behovet for strategiske endringer.

Kampen for overlevelse og BYDs dominans

Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association deltok i debatten. Han mener markedet rett og slett er for overfylt. Det finnes altfor mange bilmerker i dag.

«Jeg tror ikke det er så mange selskaper som vil klare å overleve», sa Li Yanwei.

Han pekte spesielt på den store konkurrenten BYD, som han kalte «elefanten i rommet».

BYDs sterke posisjon gjør det vanskelig for mindre aktører.

– Derfor tror jeg ikke andre små selskaper vil ha særlig verdi i sin eksistens i markedet, la Yanwei til.

En annen deltaker var Zhu Xican, professor ved Tongji-universitetet. Han har et klart syn på hva som skal til for å overleve på lang sikt.

Ifølge ham må en kinesisk bilprodusent levere minst 2 millioner biler årlig.

Professor Zhu Xican foreslår en konkret løsning for Xpeng, Nio og Li Auto. Han mener de burde slå seg sammen for å ha en sjanse til å overleve.

Fusjoner og fremtiden til det kinesiske bilmarkedet

– De (bilmerkene, red.) må komme sammen, omstrukturere og samarbeide så raskt som mulig, forklarer Zhu Xican.

Han mener dette er den eneste veien videre for mindre merkevarer.

Professoren kritiserer også Xpeng og Nios nåværende strategier. Han mener de fokuserer på feil ting og gjør store feil. Et samarbeid kunne ha endret skjebnen deres, ifølge professoren.

Samlet sett tegner ekspertene et bilde av et kinesisk bilmarked som gjennomgår store endringer. Konkurransen er intens, og bare de sterkeste eller mest tilpasningsdyktige forventes å overleve.

Fusjoner og oppkjøp vil sannsynligvis prege bransjen i årene som kommer. Fremtiden til mange av de nåværende kinesiske bilmerkene er fortsatt usikker. De mindre aktørene må finne nye måter å sikre sin eksistens på.

På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen elbiler og de ulike bilmerkene. Fusjoner kan allerede være i gang hos et av bilmerkene som kommer til Danmark i nær fremtid. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal det testes i biler. Snart kan bilen din være dekket av sopp og matrester i...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar nå tredjeplassen blant Danmarks mest solgte biler i mai. Det kan hende at elbilsalget generelt...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes ut av en haug med søppel tirsdag. De havnet i en slamtank mens de prøvde...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte fra fabrikken til eierens hjem. Danske Anders tror at dette kan være det siste skrittet....

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i Danmark – og slår både Tesla og Volkswagen med god margin. Skoda Elroq har forbigått...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i Europa. VW, Mercedes og BMW risikerer produksjonsstans. En ny virkelighet rammer nå den europeiske bilindustrien....

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener de betaler for mye for strømmen de bruker. Prisene har også økt med 75 prosent...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre det som fungerer permanent.» Usikkerhet rundt registreringsavgifter på elbiler påvirker nå salget og forårsaker uro...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte elbiler, bør de ikke plutselig endre reglene, advarer Fords styreleder. Hvis du spør Ford-styreleder Bill...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord på lasteskipet som tok fyr utenfor kysten av Alaska på vei fra Kina til Mexico,...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk av branntepper for å slukke elbiler. Bilene kan eksplodere under teppene. Det er en dårlig...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset skal følge med bilen. Men det kan være i utlandet. Og det utløser bøter, sier...