Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter som BYD, sier de.
Fremtiden ser usikker ut for mange kinesiske bilmerker. Analytikere spår en betydelig konsolidering i det kinesiske bilmarkedet.
Bare noen få sterke spillere forventes å overleve. Merker som Nio, Xpeng og Li Auto nevnes som noen av merkene som kan få det vanskelig. Spesielt i konkurransen mot giganten BYD.
Noen eksperter mener at fusjoner er nødvendige for at mindre produsenter skal overleve.
En ekspert, Yiran, går så langt som å spåre at bare ti bilmerker vil overleve i fremtiden. Dette skaper stor usikkerhet for de mange nåværende merkene på det kinesiske markedet.
Dette rapporteres av Newsqq .
Presset på mindre produsenter er allerede tydelig. Nio har nylig opplevd store økonomiske vanskeligheter.
Selskapet måtte hente inn rundt 3,38 milliarder danske kroner i ny kapital. Dette skjedde etter et tap på omtrent 5,85 milliarder danske kroner i siste kvartal 2023.
Denne situasjonen illustrerer utfordringene mindre kinesiske bilprodusenter står overfor. Det er vanskelig å si nøyaktig hva Nio kunne ha gjort annerledes for å unngå den negative utviklingen.
Tre professorer deltok nylig i en paneldiskusjon i Kina. Her diskuterte de hvordan de mindre bilmerkene kunne ha handlet annerledes. De pekte på behovet for strategiske endringer.
Kampen for overlevelse og BYDs dominans
Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association deltok i debatten. Han mener markedet rett og slett er for overfylt. Det finnes altfor mange bilmerker i dag.
«Jeg tror ikke det er så mange selskaper som vil klare å overleve», sa Li Yanwei.
Han pekte spesielt på den store konkurrenten BYD, som han kalte «elefanten i rommet».
BYDs sterke posisjon gjør det vanskelig for mindre aktører.
– Derfor tror jeg ikke andre små selskaper vil ha særlig verdi i sin eksistens i markedet, la Yanwei til.
En annen deltaker var Zhu Xican, professor ved Tongji-universitetet. Han har et klart syn på hva som skal til for å overleve på lang sikt.
Ifølge ham må en kinesisk bilprodusent levere minst 2 millioner biler årlig.
Professor Zhu Xican foreslår en konkret løsning for Xpeng, Nio og Li Auto. Han mener de burde slå seg sammen for å ha en sjanse til å overleve.
Fusjoner og fremtiden til det kinesiske bilmarkedet
– De (bilmerkene, red.) må komme sammen, omstrukturere og samarbeide så raskt som mulig, forklarer Zhu Xican.
Han mener dette er den eneste veien videre for mindre merkevarer.
Professoren kritiserer også Xpeng og Nios nåværende strategier. Han mener de fokuserer på feil ting og gjør store feil. Et samarbeid kunne ha endret skjebnen deres, ifølge professoren.
Samlet sett tegner ekspertene et bilde av et kinesisk bilmarked som gjennomgår store endringer. Konkurransen er intens, og bare de sterkeste eller mest tilpasningsdyktige forventes å overleve.
Fusjoner og oppkjøp vil sannsynligvis prege bransjen i årene som kommer. Fremtiden til mange av de nåværende kinesiske bilmerkene er fortsatt usikker. De mindre aktørene må finne nye måter å sikre sin eksistens på.
På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen elbiler og de ulike bilmerkene. Fusjoner kan allerede være i gang hos et av bilmerkene som kommer til Danmark i nær fremtid. Les mer om det her .