Priskrigen i bilindustrien er ikke over. Faktisk venter flere priskutt rett rundt hjørnet fordi bilmerkene trenger det, sier en ekspert.
Allerede i januar meldte verdens fjerde største bilkonsern at flere bilmerker står i fare for nedleggelse i den pågående priskrigen.
Og nå tror Thomas Peckruhn, som er nestleder i Centralforeningen for den tyske bilhandelen (ZDK), at nok et slag er på vei. Det er bra for forbrukerne, men dårlig for bilfabrikkene.
– Vi kommer til å oppleve en priskrig som aldri før, sier Peckruhn i et intervju til Mobilitetsforfatterforeningen .
Forklaringen er blant annet å finne i at bilfabrikkene – i hvert fall i Europa – må øke antallet elektrifiserte biler. Ellers rammes de av EUs regelverk om utslippskrav, som kaster av seg milliarder av boder.
LES OGSÅ: Prisen på diesel er den laveste siden nyttår
Et av bilmerkene som foreløpig ligger an til å bli hardest rammet på lommeboken på grunn av 'mangelen på' elbiler, er Skoda. Ifølge den tyske avisen Merkur må den tsjekkiske etappen til Volkswagen-konsernet doble elektrifiseringen av modellprogrammet for å unngå boder fra EU.
Men også andre bilmerker har lest skriften på veggen. Og det – altså EUs krav – er ikke nødvendigvis rimelig. Uansett skal både Volkswagen-konsernet og BMW få lov til å forurense mer.
– Det gir ikke mening for bransjen å betale bøter når rammebetingelsene for utviklingen av elbilen ennå ikke er på plass, sa Volkswagen Group-sjef Oliver Blume da selskapet la fram årsregnskapet for 2023.
Og sjefskollegaen hos BMW i München, Oliver Zipse, er heller ikke fornøyd med utsiktene til milliardbodene. Bodene gjør mer skade enn nytte, heter det.
– Ved utgangen av 2025 vil verden finne ut at det ikke er så lett. Og da vil presset på den europeiske bilindustrien bli betydelig, sa Oliver Zipse, da BMW publiserte regnskapet for 2023.
LES OGSÅ: Derfor bør du delta på Danmarks største bilmesse