Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk av branntepper for å slukke elbiler. Bilene kan eksplodere under teppene.
Det er en dårlig idé å bruke branntepper for å slukke brann i en elbil. Både amerikanske og danske brannmyndigheter advarer nå om risikoen.
Problemet oppstår når brennbare gasser fra et brennende litiumionbatteri i en elbil blir fanget under et slikt hemmende teppe.
Det er de amerikanske organisasjonene, Fire Protection Research Foundation (FPRF) og Fire Safety Research, som peker på eksplosjonsfaren.
De mener at branntepper kan føre til eksplosjoner når man prøver å slukke en elbilbrann.
Når et batteri i en elbil opplever en såkalt «termisk runaway», fortsetter det å utvikle varme og brennbare gasser.
Et brannteppe ville normalt kvele en brann ved å fjerne oksygen. Men når det gjelder elbilbatterier, risikerer gassene fra batteriet å hope seg opp i stedet.
Denne opphopningen av gass under teppet skaper en farlig situasjon. Gassene kan antennes og føre til en eksplosjon.
Denne kunnskapen støttes av forskning fra DBI (Dansk brann- og sikkerhetsinstitutt).
DBIs BESAFE-prosjekt har spesifikt undersøkt eksplosjonsfaren ved batteribranner. Resultatene bekrefter de amerikanske observasjonene.
Elbilbatterier er « bomber » under branntepper
Agata Gallas-Hulin, som er batteriprogramleder ved DBI, bekrefter amerikanernes antagelser.
– I våre kontrollerte eksperimenter har vi dokumentert at gassene fra en batteribrann kan eksplodere med en betydelig trykkbølge og varmeutvikling, står det i en pressemelding.
«Eksplosjonen kan utgjøre en direkte fare for brannmannskaper, og vi anbefaler derfor også at man bruker andre slukkemetoder enn brannteppe når en elbil brenner.»
I BESAFE-prosjektet utførte DBI tester med litiumionbatterimoduler. De ble plassert i en spesialbygd beholder. Formålet var å observere reaksjonene under kontrollerte forhold.
Resultatene var klare. I tre av fire tester, der det oppsto termisk runaway i et større batteri med påfølgende gassoppbygging i beholderen, oppsto det eksplosjoner. Eksplosjonene var kraftige nok til å åpne beholderens trykkavlastningsdører.
Agata Gallas-Hulin forklarer at et lukket containerrom skaper forhold som ligner på situasjonen med et brannteppe over en brennende elbil. Eksplosjonsrisikoen er derfor relativt høy under disse forholdene.
Anbefalinger og mangel på danske retningslinjer
DBI anbefaler derfor, i likhet med sine amerikanske kolleger, at gassene luftes ut. Dette er spesielt viktig i lukkede områder som parkeringshus, hvor gassene lettere kan konsentreres.
Det var i et parkeringshus at to spanske brannmenn døde tidligere i år mens de prøvde å slukke en brennende elbil. Les mer om det her .
Tilbake hos DBI peker rapporten deres på mangel på danske retningslinjer ved brann i elbiler. I hvert fall når det gjelder gassdeteksjon, branntesting og eksplosjonsbeskyttelse i forbindelse med litiumionbatterier.