Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer.

Den nye Citroën ë-C3 har vært etterlengtet som en rimelig elbil.

Mange gledet seg til en elbil for vanlige familier. Men etter en 1000 kilometer lang test er ikke den norske YouTuberen Bjorn Nyland akkurat imponert. Spesielt rekkevidde og lading er sterkt foretrukket av Citroën ë-C3.

Stellantis-gruppen hadde høye forventninger til Citroën ë-C3 ved lanseringen. Elbilen fikk også positive anmeldelser fra motorjournalister over hele verden.

Flere medier fremhevet den som en billig elbil. Det skulle gi familier muligheten til å bytte til strøm. Men den norske Youtuberen Björn Nylands test på 1000 kilometer er rask til å kritisere.

Björn Nyland er kjent for sine grundige rekkeviddetester av elbiler. En av hans faste undersøkelser på kanalen «Bjørn Nyland» er å kjøre 1000 kilometer i elbil.

Han dytter bilene for å tilbakelegge distansen så raskt som mulig. Denne gangen var det Citroën ë-C3 Aircross sin tur til å bli testet.

Nyland tester ë-C3: rekkevidde og lading

Elbilen er utstyrt med et 44 kWh LFP-batteri. Dette gir en offisiell rekkevidde på 320 kilometer i henhold til WLTP-standarden.

Da Björn Nyland startet prøvekjøringen på motorveiene, oppdaget han snart noe uventet. Etter å ha kjørt omtrent 140 kilometer med en hastighet på 120 km/t, var batterikapasiteten nede i bare 11 prosent.

Samtidig indikerte bilen at det bare var 21 kilometer rekkevidde igjen. Dette betyr at elbilen faktisk bare har en total rekkevidde på rundt 160 kilometer på motorveier.

– Det er veldig merkelig, sa Björn Nyland.

Da han senere stoppet for å lade elbilen, startet ladingen med en effekt på 90 kW. Etter en stund falt imidlertid effekten til 80 kW.

Citroën ë-C3: Programvare og konklusjon på de 1000 kilometerne

– Hva skjedde med de 100 kW-ene vi skulle få?, spør en sjokkert Bjørn.

Mens han ladet, la han merke til et annet betydelig problem med elbilen. Ladingen avbrytes så snart du starter elbilen. Det blir ekstra irriterende om vinteren.

Dette betyr at det ikke er mulig å forvarme bilen mens den lader.

– Ladingen er avbrutt. Mener du alvor?, lurte Björn.

Nyland var heller ikke imponert over bilens infotainmentsystem. Ifølge ham kan den være 30 år gammel.

Han mener det er problematisk at det ikke er mulig å se elbilens nåværende forbruk. Han syntes heller ikke informasjonen var tilstrekkelig når elbilen lader.

– Den nåværende programvaren viser ikke forbruk. «Det er helt galskap», sa han.

Det tok Björn Nyland totalt 12 ladestopp for å tilbakelegge de 1000 kilometerne med Citroën ë-C3 Aircross. Han fullførte testen på 12 timer og 25 minutter.

Etter testen uttrykte Björn Nyland at han var glad for å ha fullført den. Han var imidlertid tydelig i uttalelsen sin om at elbilen er en av de verste han har testet i det siste.

En positiv ting han fremhevet med Citroën ë-C3 er komforten. Ellers har ikke bilen mye positivt å tilby, ifølge ham.

– Hvis jeg måtte velge en favorittbil i samme kategori som den, måtte jeg ha valgt Volkswagen ID.3, konkluderte Bjørn.

https://www.youtube.com/watch?v=a2DwvICByHU


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk bilforhandler mottok 9,9 milliarder kroner fra 2024

Den danske bilforhandleren Ejner Hessel hadde 9,9 milliarder kroner...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

Bilimporten til USA stuper med 72 prosent

Tøffe tollsatser får bilprodusenter som Toyota og Lexus til...

For få tar bussen – Norge gjør kjøring dyrere

Oslo-sjåfører kan glede seg til høyere bompenger. Bystyremedlem Sirin...

Bilgiganten tar patent på utslipp fra elbiler

General Motors har sikret seg patent på en noe...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...