Hastigheten pรฅ veiene har gรฅtt en del ned. Bรฅde hjemme og i Sverige. Pรฅ andre siden av รresund legger politiet skylden pรฅ elbilene.
Vegdirektoratet har allerede mรฅlt at bilistene her hjemme kjรธrer saktere pรฅ motorveiene enn for bare noen รฅr siden. Les mer om det her .
Nรฅ viser det seg at det samme er tilfelle i Sverige. Her er ordensmyndighetene ganske klare til รฅ skylde pรฅ elbiler.
Det henger sammen med flere ting. Dels har det blitt flere elbiler pรฅ veiene, dels tapper de hรธyere hastighetene elbilene for batteri raskere. Ogsรฅ raskere enn mange sjรฅfรธrer kanskje forventer.
โ Folk synger faktisk saktere, men det betyr ikke at de har blitt mer lovlydige. Men det kommer an pรฅ elbilene.
LES OGSร : 25-รฅring i alvorlig trรธbbel โ mister BMW til 500.000 kroner.
โ De (elbiler, red.) trekker mye mer strรธm i hรธyere hastigheter. Folk er ikke blitt mer lovlydige, men mer sparsommelige, sier Erling Andersson, som er nasjonal koordinator for trafikpolitiet i Sverige, til Carup .
Sรฅ det er bare noe annet enn fart som nรฅ fรฅr sjรฅfรธrene til รฅ bryte loven. Flere undersรธkelser peker ogsรฅ pรฅ det.
For ikke bare synes bilistene at syklistene er det mest irriterende pรฅ veiene, mange av bilistene innrรธmmer ogsรฅ at de fortsatt sitter med telefonen i hendene.
Den siste tiden er det ogsรฅ gjennomfรธrt en undersรธkelse som viser hva bilistene klandrer hverandre mest for. Kort sagt, hvilken oppfรธrsel i trafikken fรฅr flest sjรฅfรธrer til รฅ se et rot. Les mer om det her .