22. mars, 2025

Elbiler gjør et uventet comeback – øker med 53 prosent

Selv om Tesla for tiden tar juling på de tyske salgslistene, gjør elbiler generelt comeback etter et massivt fall for ett år siden.

Salget av elbiler i Tyskland har økt med 53 prosent sammenlignet med januar 2024.

Men dette kan skyldes flere ting, og ikke bare at tyskerne plutselig ikke bryr seg om at de ikke lenger får statlig støtte til denne typen biler.

Motsatt tyder faktisk råsalgstallene på et comeback for biltypen. Mens salget av bensin- og dieselbiler går ned. I hvert fall når du ser på hvordan det så ut for bare et år siden.

Utviklingen i salget kommer etter et utfordrende 2024. Og likevel er det en økning som overrasker mange i bilbransjen. Spesielt fordi det samlede bilsalget falt litt i samme periode.

Dette skriver Tagesschau .

En av årsakene til den økte interessen for elbiler er de strengere EU-kravene til CO2-utslipp. Reglene kan ha fått bilmerker til å utsette registreringen av hauger med elbiler til tidlig i 2025. På den måten ser produksjonen bedre ut på papiret.

Noe som også reduserer eller helt eliminerer de enorme bodene bilmerkene møter dersom rene elbiler ikke tar mer av produksjonen.

Det går rett og slett ikke bra for alle bilmerkene som slipper elbiler. Selv ikke om de kanskje bare har fått skilt på nyåret.

Tesla, som tidligere hadde majoriteten av markedet for elbiler i Tyskland, har falt tilbake i januar. Salget går ned med hele 59 prosent.

Merkets markedsandel er også betydelig redusert. Og det er ikke bare i Tyskland at Tesla går baklengs. Samme trend er i land som Storbritannia, Frankrike og Sverige.

Her hjemme har Tesla falt til 10. plass. En plassering markert for øvrig må deles med BMW, som i januar solgte nøyaktig like mange biler til danskene. Nemlig 447.

Prisutviklingen på elbiler kan også ha betydning for salget.

Flere bilmerker setter ned prisene på elbiler for å få en del av kaken i et stadig mer konkurranseutsatt marked.

Samtidig stiger prisene på enkelte bensin- og dieselbiler. Audi har for eksempel varslet at de vil øke prisene på modeller med forbrenningsmotor for andre år på rad. Og absolutt ikke alle synes det er kult.

Faktisk mener forhandlere i Tyskland at Audi har blitt for mye. Spesielt når det kommer til høyere priser.

Styreleder i sammenslutningen av VW- og Audi-forhandlere i Tyskland, Alexander Sauer-Wagner, er ikke i tvil om hva som skjer. Audi er nemlig et vanskelig salg til sjåfører.

"Vi har opplevd en massiv nedgang i salget for Audi-merket i lang tid," sa han til Der Spiegel.

Latest

Don't miss

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler...

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....

Volkswagen betaler oppsagt direktør over 80 millioner i året

Da Herbert Diess trakk seg fra styrevervet i Volkswagen...

Ville brenne ned Tesla-lader – satte fyr på seg selv

I protest mot Elon Musk ønsket en mann fra...

Bilgigant skal spare milliarder – fyrer 7.500 ansatte

Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...