Renaults toppsjef hevder nรฅ at bilistene har misforstรฅtt elbiler. Og at de kan leve mye lenger enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.
Du mรฅtte ha bodd under en stein for ikke รฅ ha lagt merke til debatten om drivstoff i biler i disse dager. Og nรฅ engasjerer den รธverste Renault-sjefen seg.
Luca de Meo, som han kalles, hevder at sjรฅfรธrene har misforstรฅtt elbilen. Og at det viser seg at batteriene i hvert fall varer mye lenger enn fรธrst antatt.
Det skriver Auto Express .
At elbilen i de Meos รธyne fortsetter lenger etter at bรฅde bensin- og dieselbilene har stoppet henger ogsรฅ sammen med at det er langt fรฆrre bevegelige deler i en elbil. Det betyr fรฆrre ting som kan gรฅ i stykker.
โ I motsetning til hva folk trodde ville skje, varer batteriene mye lenger enn forventet, sier Luca de Meo til avisen.
LES OGSร : Dansk selskap stenger produksjonen etter 107 รฅr
Dersom sjรฅfรธrene i tillegg er villige til รฅ fรฅ reparert elbilene med resirkulerte reservedeler, mener Renault-toppledelsen at kostnadene kan holdes enda lavere. I tillegg vil det kunne forlenge levetiden til elbilen ytterligere.
Den franske bilprodusenten har nylig inngรฅtt samarbeid med et resirkuleringsselskap for รฅ prรธve รฅ fremskynde prosessen rundt resirkulert materiale.
Renault tror imidlertid ikke bare pรฅ plug-in elbiler. Franskmennene har nylig vist et konseptbud pรฅ en hydrogenbil med en rekkevidde pรฅ 1000 kilometer. Les mer om det her.
Og de er ikke alene om dette. BMW har i dag en rekke prototyper basert pรฅ den vanlige X5 SUVen som kjรธrer som hydrogenbiler. Og i 2028 kommer den fรธrste serieproduksjonen pรฅ grunn av ny avtale med Toyota. Japanerne bygger allerede Mirai-hydrogenbilen. En bil som, til tross for ingen hydrogenstasjoner, fortsatt selges i Danmark.