19. september, 2024

Elbiler lider mer i varme enn kulde, viser forskning

Hvis elbileiere mener at vinterkulden tar mest rekkevidde ut av batteriet, bør de frykte sommervarmen enda mer, viser ny forskning.

En undersøkelse fra dataselskapet Reccurrent har kommet frem til noe som nok overrasker mange elbileiere. Batteripakkene i bilene deres lider av sommervarmen.

Faktisk lider batteripakkene så mye at rekkevidden forsvinner raskere i plussgrader enn i de kaldere vintermånedene.

Det viser data fra totalt 7.500 biler, hvis kjørelengde, forbruk og rekkevidde var inkludert i undersøkelsen.

Rekkevidden som bilistene får beskjed om når de ser på for eksempel en ny elbil, skapes ut fra kunstig gunstige forhold. Den såkalte WLTP-testen foregår ved konstante 23 grader Celsius.

LES OGSÅ: Så mye koster det å tilbakelegge 100 kilometer i elbil

Nær optimale forhold for en batteripakke. Men når det blir varmere, går det skikkelig hardt utenfor rekkevidde. Dette er fordi batteripakkene, i likhet med mennesker, har det vanskelig i massiv varme.

Battericellene kan rett og slett ta livet av seg hvis det blir for varmt. Derfor bruker bilmerkene også formuer på temperaturkontroll av batteripakker. Det samme gjør ladeoperatørene.

Noen Tesla-eiere prøver imidlertid å ødelegge ladestasjonene med et nytt, viralt "triks". Les mer om det her.

Tilbake til Reccurrents siste undersøkelse er det faktisk ikke så overraskende at varmenivåene tærer på batteripakkenes evne.

Bilmerkene har installert sikkerhetsmekanismer i elbiler for å beskytte mot overoppheting. Og det er denne typen avkarbonisering som virkelig koster rekkevidden.

Jo varmere det blir, jo mer energi må det også brukes til å kjøle ned hytta til en behagelig temperatur for bilens passasjerer. Og på denne måten starter en ond sirkel sin egen opptakt.

Allerede ved 27 grader celsius, som ellers ikke er en urimelig høy temperatur under en dansk sommer, må bilistene regne med at elbilene mister 2,8 prosent av rekkevidden.

Og det blir bare verre herfra. Ved 32 grader, som lett kan være lenger nede i Sør-Europa, mister batteripakkene 5 prosent av rekkevidden. Og ved 38 grader er det hele 31 prosent mindre å finne i batteripakkene.

Å holde bilen kjølig mens den står parkert eller for eksempel av hensyn til kjæledyr, spiser også opp betydelige deler av rekkevidden.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går...

Et annet bilmerke har offisielt meldt seg på Le Mans

Ferrari har en annen utfordrer til totalseieren i verdens...

Fiat stopper produksjonen av usalgbare elbiler

Fiat stopper produksjonen av elbilen 500e. Kobberne forsvinner rett...

Brukte elbiler taper verdi 6 ganger raskere enn disse bilene

Brukte elbiler som Tesla Model 3 og Nissan Leaf...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...