Elbiler må ikke koste mer enn bensin- og dieselbiler gjør i dag. For skjer det, blir kundene borte, sier den nye salgssjefen .
Hvis det står Volkswagen, må prisen på elbiler være den samme som prisen på bensinbiler.
Faktisk er det, ifølge Volkswagens nye salgssjef, Martin Sander, nettopp prisen som er avgjørende for om merket kan selge elbiler eller ikke.
– Mange sjåfører har et spesifikt budsjett med et spesifikt budsjett når de handler bil.
– Og det uansett om de kjøper eller leaser den. Hvis det ikke finnes elbil innenfor den rammen, vil bilistene uunngåelig velge en ny bil med forbrenningsmotor, sier Sander til Automobilwoche .
I dag er elbiler ofte dyrere enn tilsvarende modeller med forbrenningsmotor. En elbil som Volkswagen ID.3 koster for eksempel rundt 55 000 DKK mer enn en bensindrevet Golf hjemme i Tyskland.
LES OGSÅ: Peugeot e-3008 må lades to ganger for å klare 1000 kilometer
Sander mener imidlertid at elbiler allerede i perioder kan prises på samme nivå som bensinbiler.
For å gjøre periodene permanente må imidlertid Volkswagen ha kuttet kostnadene betydelig. Merket har allerede varslet massive lønnskutt og nedleggelse av flere fabrikker.
– Det er viktig at vi jobber med å redusere kostnadene og overføre besparelsene til kjøperne, sier Sander.
I tillegg til å senke elbilprisene, har Volkswagen også satt opp prisene på bensin- og dieselbiler i Tyskland. Det er imidlertid ikke med merkevarens gode vilje, mener Sander.
– Vi er fortsatt midt i høy inflasjon, så vi må justere prisene, sier han.
På den annen side er ikke Volkswagen alene om å gjøre bensin- og dieselbiler vesentlig dyrere. Det samme skjer akkurat nå hos søstermerket Audi. Og det er faktisk andre gang i år. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!