En feil hos Clevers SIM-leverandør sendte hjemmeladere offline, slik at intelligent lading og korrekte forbruksdata forsvant for mange elbilister.
Et teknisk avbrudd hos Clever sendte en stor del av selskapets hjemmeladebokser offline mandag. Feilen ble forårsaket av en ekstern SIM-kortoperatør og påvirket spesielt smartlading og data i appen.
Dette medførte at mange danske elbilførere mistet den automatiske kontrollen som normalt sørger for den billigste og mest skånsomme ladingen for strømnettet.
Ifølge Input lå ikke problemet i selve ladeboksen, men i tilkoblingen bak den.
Intelligent lading er uaktuelt
Når ladeboksen er frakoblet, fungerer ikke smart lading. I stedet starter bilen ladingen umiddelbart når den kobles til.
Det høres kanskje uskyldig ut, men det kan fort bli dyrt. Lading risikerer å skje i de timene strømmen er dyrest og strømnettet er mest belastet.
Noen kunne ikke starte lading i det hele tatt
For en mindre kundegruppe var problemet enda større. De kunne ikke starte lading med ladeplaten sin hvis boksen var frakoblet.
I disse tilfellene refererte Clever til selskapets offentlige ladestasjoner som en midlertidig løsning.
Krasjet viser hvor avhengige moderne elbilister er av stabile digitale løsninger.
Når forbindelsen faller ut, forsvinner prisoptimalisering, automatisering og oversikt. Det som gjenstår er en mer tradisjonell – og ofte dyrere – lading i byen.
Det reiser også spørsmålet om robustheten til infrastrukturen bak de intelligente ladeløsningene som mange dansker betaler for.
Problemet kommer i en tid der flere velger elbiler og forventer at hjemmelading skal fungere problemfritt. Selv kortvarige feil kan derfor få merkbare konsekvenser i hverdagen.