8. juni, 2026
HjemElbiler og ladingVolkswagen stanser mislykket elbilsalg i Europa

Volkswagen stanser mislykket elbilsalg i Europa

Giganten trekker tilbake kontroversiell salgsmetode. Volkswagen stopper nå agentsalg av elbiler i hele Europa etter massiv kritikk fra forhandlere.

Volkswagen avslutter agentursalget av elbiler over hele Europa etter årevis med interne konflikter.

Salgsdirektør Martin Sander bekrefter overfor Handelsblatt at merket vender tilbake til det klassiske forhandlernettverket.

Avgjørelsen betyr at europeiske bilforhandlere igjen vil ha kontroll over priser og salg av populære modeller som ID.3 og ID.4.

Annonse

Det tyske bilmerket har innsett at de ikke kan klare seg uten den lokale entreprenørånden til forhandlerne sine.

Siden 2020 har Volkswagen ellers forsøkt å kopiere Teslas direktesalgsmodell . Her satte fabrikken prisen, mens forhandlerne ganske enkelt fungerte som agenter mot en fast provisjon.

Elbiler solgt i nytt system

Den doble strukturen skapte imidlertid for mye kompleksitet i hverdagen.

Mens bensinbiler ble solgt på gammeldags måte, ble elbiler solgt i det nye agentsystemet. Martin Sander erkjenner nå at denne oppdelingen har ført til unødvendig ekstraarbeid og byråkrati.

Annonse

Selve den økonomiske risikoen rammet også Volkswagen hardt.

Da salget av elbiler ikke gikk som forventet, brant fabrikken ned med tusenvis av biler på lager.

I den tradisjonelle modellen er det forhandlerne som kjøper bilene og dermed bærer en del av risikoen.

Det finnes imidlertid ett unntak fra den nye strategien. Volkswagen vil fortsette å bruke agenturmodellen for flåtekunder og store kommersielle kontrakter.

Ifølge ledelsen har denne metoden vist seg å være vellykket over mange år.

Forhandlernes seier over direkte nettsalg

Forhandlerforeningene har lenge kjempet mot fabrikkens forsøk på å kontrollere prisene sentralt.

De mente at den faste provisjonen var for lav til å dekke rådgivningskostnadene. Nå får de igjen friheten til å forhandle rabatter og valutakurser med privatkunder.

Tidligere beregninger indikerte at tyskerne kunne spare så mye som 10 prosent ved å gjøre det basert på salgsagenter.

Men de organisatoriske utfordringene har overskygget de potensielle økonomiske gevinstene. Volkswagen velger nå sikkerheten i det kjente systemet for å øke salget av elbiler.

Annonse

Fakta: Hva er agentmodellen?

  • Forhandleren fungerer som agent for bilprodusenten.
  • Produsenten eier bilene og setter den endelige salgsprisen.
  • Megleren mottar en fast provisjon per solgte enhet.
  • Produsenten har direkte kontakt med kunden og eier alle data.

Ny strategi for ID-modellene i Europa

Den store helomvendingen forventes å skape ro i baklandet blant de mange europeiske forhandlerne.

Dette kommer på et tidspunkt hvor konkurransen fra kinesiske merker som BYD blir stadig hardere. Ved å gi makten tilbake til selgerne håper Volkswagen å drive en mer aggressiv salgsinnsats.

For kundene betyr dette at det igjen blir mulig å «prute om prisen» på en elbil hos den lokale VW-forhandleren.

Dagens bilnyheter

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Redaksjonen i Boostedmagazine.no publiserer daglig bilnyheter med fokus på nye biler, elbiler, bilteknologi, avgifter, tilbakekallinger og utviklingen i bilbransjen i Norge og Skandinavia. Vi dekker lanseringer, politiske vedtak, regelendringer og markedsutvikling som påvirker bilister og bilkjøpere. Særlig følger vi utviklingen innen elbil og elektrisk mobilitet tett. E-mail: boosted@boostedmagazine.no

VW gir ID.3 et sårt tiltrengt løft – med opptil 626 km rekkevidde

Volkswagen har vist frem den nye ID.3 Neo med et helt nytt interiør, flere fysiske knapper, opptil 626 kilometer rekkevidde og priser fra 249995...

Den nye motoren er den mest økonomiske i verden – går på 45 km/l

Den bruker en enestående mengde energi som bensin. Nemlig 48,41 prosent. Noe som gjør den nye Geely-motoren til den mest drivstoffeffektive noensinne. Kinesiske Geely...

Renault permitterer 2400 ansatte umiddelbart

Den franske bilgiganten Renault svarer nå på press fra Kina ved å kutte ned 2400 stillinger i en historisk sparerunde. Krisen rammer Renault, som...

Renault 4 får stofftak og hyller 1968-modellen

Renault 4 E-Tech Electric kan nå bestilles med elektrisk stofftak for 10000 kroner, og den kan bli et av de mest sjarmerende tilskuddene i...

Dyr bensin får hver femte danske til å senke farten mye.

Nye tall fra det danske trafikksikkerhetsrådet viser at én av fem sjåfører vil kjøre saktere på grunn av de skyhøye prisene på bensin og...

Italiensk politi har kjørt 358 000 kilometer på Lamborghini

Lamborghini Huracan som italiensk politi har til rådighet er ikke bare til pynt. Bilen, som blant annet brukes til organtransport, har kjørt 358 000...

Tyskland krever at EU fjerner flere krav til bensin- og dieselbiler

Tysklands forbundskansler Friedrich Merz ønsker at EU skal beskytte biler med forbrenningsmotorer ved å merke dem som nullutslippskjøretøy. Tyskland legger nå massivt press på...

Volvo-eier roser drivstoff – Det er 10 ganger bedre enn elbiler

Geely-gründer Li Shufu gir opp troen på tunge elbiler og satser nå stort på metanol som den ultimate løsningen for fremtidens transport. Den kinesiske...

Mercedes' nye krav kan redde forbrenningsmotoren

En miljøorganisasjon har innhentet et internt dokument fra bilprodusentenes forening, ACEA. Bilprodusentene ønsker CO2-reduksjoner verdt 200 milliarder. En sensasjonell lekkasje fra bilindustriens mektige lobbygruppe...

Nytt tall: Stor forskjell i hvilke nye biler vi kjøper i Skandinavia

De nordiske bilmarkedene gikk alle fremover i mars, men første kvartal viser store forskjeller. Danmark og Norge leder an innen elbiler, mens Sverige og...

Sett på den elektroniske parkeringsbremsen i full hastighet: Slik reagerer bilen

Mange tror at bilen låser bakhjulene umiddelbart – eller at ingenting skjer. Men hva skjer egentlig når den elektroniske parkeringsbremsen aktiveres under kjøring? Nesten...

FDM mener: Bilister bør få penger tilbake fra baktalt parkeringsselskap

Parkeringsklagenemnda har omgjort en rekke parkeringsgebyrer fra Oparko, og FDM mener nå at sjåfører som allerede har betalt lignende gebyrer bør få pengene sine...